تاثیر تجویز آپوتل قبل از عمل، بر میزان مصرف مخدر بعد از عمل در بیماران با جراحی هرنی اینگوینال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدیریت و کنترل مناسب درد، پس از جراحی، یکی از نگرانی های عمده پزشکان و بیماران است که نیاز به ارزیابی و درمان بر اساس مشاهده وضعیت بیمار دارد، با توجه به اهمیت موضوع بی دردی بیماران حین و پس از عمل جراحی هرنی اینگویینال، هدف از این مطالعه تعیین و تاثیر تجویز آپوتل قبل از عمل، بر میزان مصرف مخدر حین و بعد از عمل جراحی هرنی اینگوینال بود.

روش بررسی

در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور که در سال 1396 انجام شد، تعداد 100 بیمار مبتلا به هرنی اینگویینال به طور کاملا تصادفی به دو گروه آپوتل و دارونما تقسیم شدند. گروه مورد نیم ساعت قبل از شروع عمل 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن آپوتل و گروه شاهد دارونما دریافت کردند. میزان درد و نیاز به ضد درد طبق معیار مقیاس دیداری در فواصل 1، 2 ، 4، 8 ، 12 و 24 ساعت بعد از عمل اندازه گیری گردید و در پرسشنامه ای که مخصوص هر بیمار است ثبت شد. تجویز مسکن بعد از عمل براساس درخواست بیمار و شدت درد تجویز شد. از معیار مقیاس دیداری درد جهت تعیین نمره درد بیماران بعد از عمل استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی تست، تی مستقل، من ویتنی یو و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سن در بیماران گروه شاهد 32/7±00/46 سال و در گروه مورد10/7±52/45 سال بود. میزان درد و نیاز به مخدر در ساعت های 1، 2 و 4 بعد از عمل جراحی در گروه هدف به صورت معنی داری کمتر بود(001/0<p). در ساعت های 8 ، 12 و 24 میزان درد بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد(48/0=p)، ولی میزان نیاز به مخدر در گروه هدف به صورت معنی داری کمتر بود(001/0<p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، آپوتل در کاهش درد پس از عمل هرنی اینگوینال، افزایش طول مدت درخواست مسکن بعد از عمل و کاهش میزان مصرف داروهای مخدر موثر است. از این رو می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب و قابل دسترس مخدرها در تسکین درد پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
442 تا 451
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!