تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر، ارایه مدلی مبتنی بر تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران  دانشگاه  علوم پزشکی استان مازندران بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی مازندران با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به تعداد 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 313 نفر از میان 1665 بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای براساس جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسش نامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی) و پرسش نامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد . روایی صوری و محتوایی ابزارها با بار عاملی بیش تر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد مدل تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران معنی دار و دارای برازش متوسط رو به بالا است.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران با ضریب 0./471 معنی دار شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2355266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!