عوامل موثر بر مدت بستری بیماران سوختگی با استفاده از رگرسیون چندک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

سوختگی ها به عنوان یکی از آسیب ها و چالش های سلامت عمومی به شمار می روند. بستری شدن بیماران دارای سوختگی در محیط بیمارستان، ارایه ی خدمات درمانی به آن ها را تسهیل می کند، اما طولانی شدن مدت زمان بستری می تواند علاوه بر تحمیل هزینه های اقتصادی، موجب بروز عفونت-های مختلف در بیماران نیز شود. این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر مدت بستری بیماران سوختگی در بیمارستان سینای تبریز به عنوان بیمارستان مرجع سوختگی در شمال غرب کشور پرداخته است.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی، پرونده های پزشکی بیماران سوختگی که در سال 1397 در بیمارستان سینای تبریز بستری بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته مبتنی بر هدف انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Stata 16 و آنالیز رگرسیون چندک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

تعداد کل بیماران سوختگی بستری شده 1586 نفر بود. میانگین سنی بیماران 22/9 ± 25/5 سال بود. 62/3 درصد بیماران مذکر بودند. سوختگی ها بیشتر در فصل تابستان (30/5 درصد) و در منزل رخ داده بود (78/6 درصد). میانگین مدت زمان بستری این بیماران برابر با (8/57-7/43 : 95 درصد CI) 8 روز بود. بیماران مجرد نسبت به متاهل (0/010=P) و افراد بی سواد نسبت به باسواد (0/022=P) مدت زمان بستری بالاتری داشتند. از طرفی هرچه نمره کمای گلاسکو در بدو بستری پایین‌تر بود، مدت زمان بستری افزایش می یافت (0/034=P). بیماران دارای سوختگی در صورت (0/037=P)، سر و گردن (0/001>P) و پشت تنه (0/031=P) مدت زمان بستری بیشتری داشتند.

نتیجه گیری

نمره کمای گلاسکو، سوختگی در صورت، سر و گردن و پشت تنه علایم بالینی موثر در مدت زمان بستری بیماران سوختگی شناخته شدند. توجه به این علایم در تریاژ بیماران سوختگی و فراهم آوری خدمات باکیفیت درمانی و مراقبتی برای مدیریت این علایم، می تواند مدت زمان بستری را کاهش داده و نهایتا منجر به کاهش هزینه های اجتماعی و اقتصادی آن برای بیماران و جامعه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
262 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!