مفاهیم و کاربرد اقدام پژوهی در ارتقای عملکرد نظام سلامت: راهنمایی برای مدیران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند که تحقیقات کلاسیک نتوانسته کمک چندانی به حل مسایل گوناگونی که نظام سلامت با آن روبرو هست بکند. بنابراین محققین برای رفع این مشکل رویکرد جدیدی به نام "اقدام پژوهی" را طراحی کردند. هدف مطالعه حاضر معرفی مفاهیم و کاربردهای اقدام پژوهی در ارتقای عملکرد نظام سلامت می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مرور کتابخانه ای می باشد. به منظور بررسی روش های مختلف اقدام پژوهی کتاب ها و وب سایت های مرتبط مورد جستجو قرار گرفت. به منظور بررسی مطالعات اقدام پژوهی صورت گرفته در حوزه سلامت و سایر حوزه ها نیز مراجع الکترونیکی معتبر داخلی و خارجی از طریق به-کارگیری کلیدواژه‌های "اقدام پژوهی"، "سلامت"، "سیستم سلامت" و "بهداشت" در سال 2020 مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

در ابتدا به تعاریف و مفاهیم کلیدی اقدام پژوهی در نظام سلامت پرداخته شده است و سپس مدل معرفی شده توسط سیمونز در سال 1995 برای اقدام پژوهی، به عنوان یک مدل جامع و کامل، تشریح و مثال هایی از مطالعات اقدام پژوهی انجام گرفته ارایه شد.مدل سیمونز شامل مراحل تشخیص موضوع، جمع آوری اطلاعات، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و بازخورد می باشد. با جمع بندی مراحل مختلف می توان مراحل زیر را برای انجام یک اقدام پژوهی موفق در حوزه سلامت پیشنهاد کرد: تعیین موضوع اقدام پژوهی، توصیف وضعیت موجود، گردآوری اطلاعات، تحلیل و تفسیر داده ها، انتخاب و اجرای راه حل جدید، گردآوری اطلاعات، ارزیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن، تجدیدنظر و ارایه گزارش نهایی.

نتیجه گیری

از مهم ترین دلایل موفقیت اقدام پژوهی، ناکارآمدی تحقیقات سنتی در پاسخ گویی به سوالات و مشکلات اساسی حوزه سلامت می باشد و دلیل این ناکارآمدی فاصله بین تحقیقات سنتی و نیازهای نظام سلامت می باشد، نقطه ضعفی که می تواند توسط اقدام پژوهی به نحو مناسبی برطرف گردد. در نهایت توصیه می شود اگر مدیران حوزه سلامت به دنبال ارتقای استانداردها و بهبود وضعیت نظام سلامت در عمل و موقعیت خاص خود هستند، بهتر است به سراغ اقدام پژوهی بروند.

زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!