بررسی رشد سلول های بنیادی جنینی تمایزیافته بر روی بستر پلیمری متخلخل بهینه شده با استفاده از سیستم فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تخریب ماکولار بر اثر افزایش سن یکی از بیماری های شبکیه است که در آن سلول های رنگدانه اپی تلیوم تخریب شده و منجر به نابینایی می شود. درمان های موجود تنها به کاهش فرآیند پیشرفت بیماری منجر می شود. در این مطالعه، سلول های بنیادی جنین انسانی تمایزیافته به سلول های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه چشم بر روی یک داربست پلی کاپرولاکتون کشت داده شدند.

روش بررسی

بهینه سازی قطر داربست های تولیدی به روش الکتروریسی، با استفاده از روش فازی برای نخستین بار انجام گرفت. به منظور بهبود چسبندگی و تکثیر سلولی، پارامترهای مربوط به روش هیدرولیز قلیایی بهینه شد و سطح آب گریز داربست اصلاح گردید. پس از انجام آنالیزهای آزمایشگاهی، سلول ها بر روی گروه های مختلف داربست کشت داده شدند. آنالیزهای in vivo صورت گرفت و رشد سلول ها بر روی داربست ها مشاهده شد.

نتایج

پارامترهای بهینه برای داربست براساس مدل فازی به ترتیب 18/1 کیلوولت برای ولتاژ، 0/07 گرم بر میلی لیتر برای غلظت محلول و 115 نانومتر برای قطر داربست به دست آمد. پارامترهای زمان غوطه ور ساختن داربست در محلول قلیایی و غلظت به ترتیب 97 دقیقه و 3/7 مولار، اندازه گیری شد. داربست اصلاح سطح شده درصد تخریب پذیری و جذب آب بالاتری داشت. نتایج آزمونMTT بر روی داربست ها نشان داد که گروه داربست با اصلاح سطح بیشترین میزان زنده مانی و تکثیر سلولی را پس از گذشت هفت روز داراست. نتایج حاصل از تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی این یافته را پس از گذشت حدود دو ماه تایید کرد. علاوه بر این، نتایج آزمون ایمونوسیتوشیمی نشان دادند که سلول ها پس از گذشت این زمان، ماهیت RPE و اپیتلیومی بودن خود را حفظ کردند.

نتیجه گیری

 براساس نتایج به دست آمده، داربست هیدرولیزشده بستر مناسبی برای تکثیر سلول است و می تواند گزینه مناسبی برای درمان AMD باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4106 تا 4122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!