شناسایی و اولویت بندی شاخص های قانون گریزی در دفاتر اسناد رسمیبر پایه روش بهترین-بدترین با تاکید بر افزایش درآمد مالیاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کثرت تخلفات صاحبان دفاتر اسناد رسمی از حیث عدم رعایت قوانین و مقررات مالیاتی بستری را برای قانون گریزی سردفتران و مودیان در حوزه معاملات اموال منقول و غیر منقول ایجاد نموده و از این لحاظ موجبات تعویق وصول مالیات و نهایتا تضییع حقوق حقه دولت را فراهم می نماید. رویکرد اصلی این مطالعه ارایه راهکار به مدیران، حسابرسان، بازرسان و ناظران مالیاتی است که تصویر شفاف تری از شاخص های قانون گریزی دفاتر اسناد رسمی داشته باشند و به انتخاب بهترین استراتژی برای بهبود درآمد مالیاتی و ممانعت از گسترش قانون گریزی کمک نماید. جهت شناخت شاخص های تاثیرگذار بر قانون گریزی دفاتر اسناد رسمی از روش دلفی فازی استفاده شده است. داده ها از خبرگانی که با موضوع پژوهش آشنایی داشتند، جمع آوری گردیده است. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک BMW استفاده گردید. نتایج حاصل از رتبه بندی 29 زیر معیار پژوهش نشان می دهد که زیر معیار عدم ارسال اطلاعات مربوط به اسناد تنظیمی (قانون تسهیل) جهت مطالبه مالیات و زیر معیار تنظیم اسناد بیع قطعی، صلح، هبه، وکالت فروش انواع خودرو بدون رعایت ماده 42 قانون ارزش افزوده از زیرگروه اسناد غیر منقول و منقول به ترتیب جایگاه برتر اهمیت را به خود اختصاص داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!