پیش بینی علت سنگ کلیه در بیماران کلیوی با استفاده از تکنیک های جنگل تصادفی، ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه داده های پزشکی با سرعت فزاینده ای جمع آوری می شوند. این مجموعه داده ها حاوی اطلاعات قیمتی هستند که دست یابی به آن ها با استفاده از روش های آزمایشگاهی زمان بر و هزینه بر خواهد بود. بنابراین نیاز به روش هایی کم هزینه برای استخراج اطلاعات وجود دارد. این مطالعه بر توسعه یک مدل پیش بینی برای طبقه بندی علت سنگ کلیه در اصفهان با استفاده از تکنیک های داده کاوی متمرکز شده است.

روش بررسی

این پژوهش از بهمن 1399 تا مرداد 1400 به صورت مقطعی انجام شده است. مجموعه داده ای مورد استفاده شامل اطلاعات 353 بیمار سنگ کلیه در شهر اصفهان است. در این مطالعه شش صفت هدف سدیم، فسفات، اگزالات، سیترات، سیستیین و اسید اوریک تعیین شده است. تکنیک های مورد استفاده برای هر یک از شش صفت به صورت جداگانه استفاده می شود. تکنیک های مورد استفاده در این مطالعه شامل جنگل تصادفی، شبکه عصبی و ماشین بردار پشتیبان خواهد بود.

یافته ها

 بهترین عملکرد از لحاظ میزان صحت مربوط به تکنیک های ماشین بردار پشتیبان در کلاس اسید اوریک، ماشین بردار پشتیبان در کلاس اگزالات و شبکه عصبی در کلاس سیستیین است. بدترین عملکرد هم مربوط به تکنیک جنگل تصادفی در کلاس سیترات است. مطمین ترین قوانین با میزان اطمینان 66% مربوط به دو کلاس سیترات و سدیم هست و کم اطمینان ترین قاعده با میزان اطمینان 50% مربوط به کلاس اگزالات است.

نتیجه گیری

 سنگ کلیه می تواند به دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سیترات و بالا بودن اگزالات کلسیم باشد. به عنوان مثال برای سیترات، عواملی مانند PH خون، قند خون و فشار خون موثر است. برای جلوگیری از هر یک از دلایل سنگ کلیه، باید عوامل آن کنترل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
706 تا 714
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!