نقش پیشگویی کنندگی تاب آوری و خود ارزشمندی در رفتارهای ارتقادهنده سلامت سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، این قشر با مشکلات فزاینده ای مواجه هستند. توجه به اهمیت ارتقای سلامت سالمندان و ضرورت توجه به مولفه های ارتقای سلامت ازجمله تاب آوری و خودارزشمندی ایجاب می کند که تا حد ممکن در این زمینه گام هایی برداشته شود. این مطالعه باهدف تعیین رفتارهای ارتقادهنده سلامت سالمندان و نقش پیشگویی کنندگی تاب آوری و خودارزشمندی در سالمندان انجام شده است.

روش بررسی

این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1398 با مشارکت 427 نفر از سالمندان بالای 60 سال تحت پوشش مراکز سلامت شهر تبریز انجام گرفته است. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه بررسی رفتارهای ارتقای سلامت (HPAOAM)، پرسشنامه استاندارد خودارزشمندی (CSWS) و پرسشنامه تاب آوری (CD-RISC) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون رگرسیونی خطی چند متغیره در SPSS نسخه 15 انجام گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که رفتارهای ارتقای سلامت سالمندان با میزان خودارزشمندی و تاب آوری آن ها ارتباط آماری معناداری دارد (05/0<p). به طوری که متغیر خودارزشمندی و تاب آوری به ترتیب حدود 7/3 درصد و 1/24 درصد از واریانس رفتارهای ارتقای سلامت در سالمندان را پیش بینی می کنند.

نتیجه گیری

 با توجه به میزان رفتارهای ارتقادهنده سلامت در سالمندان توجه بیشتر به عوامل موثر بر آن ضروری است. همچنین نظر به میزان پیش بینی رفتارهای ارتقاء سلامت سالمندان توسط خودارزشمندی و تاب آوری، لازم است که برنامه ریزی های لازم جهت افزایش سطح خودارزشمندی و تاب آوری در سالمندان جامعه و درنهایت بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت آنان صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
470 تا 482
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!