بررسی شاخص های موثر بر هویت شهروندی و راهکارهای ارتقای آن در شهر تهران(مطالعه موردی منطقه 3 تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

در این مقاله به بررسی شاخص های موثر بر هویت شهروندی و راهکارهای ارتقاء آن در شهر تهران پرداخته شده است.مهم ترین مسیله ای که مورد پیگیری قرار می گیرد این است که شناخت نقش هویت افراد (جمعی، فردی، اجتماعی) ، شناخت نقش اعتماد به مسیولان، شناخت نقش احساس تعلق و شناخت نقش منشا عرفی وظایف شهروندی تا چه اندازه در ارتقای سطح هویت شهروندی تاثیرگذار است؟ و راهکارهای ارتقای هویت شهروندی بر مبنای شاخص ها کدامند؟
در راستای این اهداف و سوالات به شناسایی مفهوم هویت شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایده های اندیشمندان دوره های مختلف تاریخی ومکاتب مختلف بیان شده است.

روش پژوهش:

به منظوراجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش توصیفی تحلیلی از نوع پیمایشی و تکنیک پرسشنامه با حجم 37 سوال در نمونه ای به تعداد 384 نفر از شهروندان شهر تهران در شهرداری منطقه 3 نمونه گیری در نظر گرفته شده است.

یافته ها

زنان در مقابل مردان منطقه 3 وظایف شهروندی را بیشتر دارای منشا عرفی دانستته اند (50 درصد در مقابل 44.8 درصد مردان) و همچنین احساس تعلق در زنان (50درصد) بیشتر از مردان (46.5 درصد) می باشد. اما در مقابل مردان (31.8 درصد) در مقابل (25.3درصد) زنان اعتماد بیشتری به مسیولان داشته اند. همچنین در ابراز هویت فردی و جمعی مردان (28.7 درصد) نسبت به 27.2 درصد برای زنان, درسطح بالاتر بوده است.

نتیجه گیری

بین زنان و مردان منطقه 3 از لحاظ میانگین هویت، اعتماد به مسیولان، احساس تعلق و منشآء عرفی وظایف شهروندی تفاوت وجود ندارد.اعتماد به مسیولین در گروه کارشناسی ارشد در منطقه 3 بیشتر از شهروندان این منطقه با مدرک کاردانی است.هم چنین احساس تعلق شهروندان منطقه 3 با مدرک دیپلم بیشتر از شهروندان منطقه 3 با مدرک کارشناسی است وتمام گروه های سنی از لحاظ احساس تعلق در یک گروه جای می گیرند و اعتماد به مسولان نسبت به احساس تعلق اهمیت بیشتری دارد و احساس تعلق نیز نسبت به منشاعرفی وظایف شهروندی اهمیت بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!