نقش اعتماد بر دریافت یا عدم دریافت واکسن کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اعتماد عمومی در دریافت واکسن برای موفقیت جوامع در کنترل کووید-19 ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین نقش اعتماد در دریافت یا عدم دریافت واکسن کووید-19 در بین مردم استان بوشهر انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر به صورت مقطعی در موج پنجم کروناویروس (سویه دلتا) انجام شد. داده ها با استفاده از توزیع پرسشنامه آنلاین در بین بزرگسالان استان بوشهر (بالاتر از 18 سال) در طی دو هفته (25 جولای تا 8 آگوست 2021) جمع آوری شد. پرسشنامه شامل 5 سوال دموگرافیک و 19 سوال اصلی در قالب سه بعد اعتماد به واکسن، اعتماد به سازندگان واکسن و اعتماد به دولت و مقامات بهداشتی بود.

یافته ها

تعداد 384 نفر پرسشنامه تکمیل شده را ارایه دادند. میانگین اعتماد به محصول واکسن 08/1±34/3، اعتماد به سازندگان واکسن  0/29±3/12، اعتماد به دولت و مقامات بهداشتی 0/38±3/24 و اعتماد کلی 0/48±3/23 برآورد شد. رابطه بین اعتماد و ابعاد آن با دریافت یا عدم دریافت واکسن تایید شد (0.05>p). در بین دریافت کنندگان واکسن، اعتماد به واکسن (4/18)، سازندگان (3/18) و مقامات بهداشتی (3/41) در سطح خوبی بود، اما در بین کسانی که واکسن دریافت نکردند اعتماد به واکسن (2/07)، سازندگان (3/03) و مقامات بهداشتی (2/98) به ترتیب ضعیف، متوسط و متوسط ثبت شد. همچنین رابطه بین جنسیت، تحصیلات، سن، بیماری زمینه ای و سابقه ابتلا به کووید-19 با دریافت یا عدم دریافت واکسن نیز تایید شد (0.05>p).

نتیجه گیری

در بین پاسخگویان کسانی که اعتماد بالاتری به واکسن، سازندگان و دولت و مقامات بهداشتی داشتند واکسن دریافت کردند که نشان از اهمیت اعتماد در واکسیناسیون دارد. لذا توجه به گزینه های اعتمادسازی و کمرنگ کردن ابزارهای بی اعتمادی در جامعه برای موفقیت واکسیناسیون سراسری ضرورت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!