آینده پژوهی نگهداری و تعمیرات صنعت هوایی ایران با رویکرد سناریو نگاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به نقش کلیدی صنعت هوایی در حفظ و ارتقاء ایمنی، کارایی و قانون مندی در حمل ونقل هوایی این صنعت در پویایی اقتصادی و اجتماعی جامعه جایگاه ویژه ای دارد؛ بنابراین تعمیر و نگهداری قطعات، تامین به موقع تجهیزات و قابلیت اطمینان آن ها برای صاحبان صنایع از اولویت راهبردی هر کشوری به شمار می آید. هدف از پژوهش حاضر، آینده پژوهی نگهداری و تعمیرات صنعت هوایی ایران و پیشنهاد راهبردهای مناسب برای مواجه با هر سناریو است.

روش

در پژوهش حاضر، از رویکرد سناریو نگاری با نرم افزار سناریو ویزارد برای پیش بینی آینده های ممکن استفاده و صنعت هوایی به عنوان نمونه موردی انتخاب گردید. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی است که در سطح اکتشافی انجام می شود. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران صنعت هوایی و خبرگان دانشگاهی است که از روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند و روش شبکه ای (گلوله برفی) استفاده شده است.

یافته ها

با استفاده از تحلیل متوازن تاثیر متقابل، پنج سناریو قوی از میان عدم قطعیت های کلیدی حاصل از تجمیع نظر خبرگان به دست آمد که سه سناریو به عنوان سناریوهای خوش بینانه، محتمل و بدبینانه انتخاب گردیده و پیشنهاد هایی نیز توسط خبرگان این صنعت ارایه شده است.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش، قابلیت اطمینان اجزاء، تخصیص منابع مالی و دسترسی مناسب به سیستم تجهیزات بیشترین تاثیرگذاری را بر آینده نگهداری و تعمیرات صنعت هوایی دارد، به ویژه سه سناریو تیک آف (عروج)، کروز (پیمایش) و استال (فرود) که برای هریک از آن ها تمهیداتی نیز در نظر گرفته و راهبردهایی را متناسب با این سناریوها توسط خبرگان حوزه صنعت هوایی پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!