بازتولید نزاع جمعی؛ تحلیل محتوای جامعه شناختی پرونده های نزاع دسته جمعی شهرستان اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نزاع، مسئله اجتماعی جوامع بشری است. نزاع دسته جمعی مسئله ای تاریخی است که فقط شکل بروز آن تغییر کرده است. ازآنجایی که نزاع جمعی با امنیت اجتماعی ارتباط نزدیک دارد، هدف از انجام پژوهش کنونی، تحلیل جامعه شناختی نزاع های دسته جمعی در شهرستان اهواز است که در سال 1397 و براساس پرونده های قضایی سال های 1394-1392 انجام شده است.

روش شناسی

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، تحلیل محتوای کمی و سیاهه محقق ساخته می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه معکوس از اطلاعات 391 پرونده از پرونده های نزاع دسته جمعی سال های 1394-1392 موجود در شعبه اجرای احکام دادسرای انقلاب اسلامی شهرستان اهواز بود که به مراجع قضایی مراجعه کرده و دارای پرونده قضایی بودند. چهارچوب نظری پژوهش با استفاده از نظریه های جامعه شناختی فشار، کنترل اجتماعی و نظریه یادگیری تدوین شده است.

یافته ها

براساس تحلیل پرونده ها در این پژوهش، حدود 35 درصد از نزاع دسته جمعی در بین سنین 21 تا 25 سال رخ داده است. کمترین میزان نزاع دسته جمعی در تحصیلات کارشناسی ارشد و بیشترین میزان نزاع در تحصیلات دیپلم می باشد. میزان نزاع دسته جمعی در مردان بالاتر از زنان است. میزان نزاع دسته جمعی در مجردها و متاهل ها در یک سطح است. میانگین میزان نزاع دسته جمعی برحسب قومیت، متفاوت است.

نتیجه گیری

عدم ارتباط آماری معنادار با پیشینه محکومیت در میزان بروز نوع نزاع دسته جمعی و شرکت بیشتر افراد فاقد پیشینه محکومیت در نزاع دسته جمعی، نقطه عطف جدیدی در نتایج نزاع دسته جمعی است و این نتیجه حاکی از روند روبه افزایش بروز نزاع دسته جمعی است. براساس نتایج پژوهش، 7/86 درصد از افراد، مراجعه به محاکم قضایی یا مراجع انتظامی را در نزاع جمعی پیشین نداشتند. براساس یافته های این پژوهش، میزان نزاع های دسته جمعی با عوامل اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی رابطه دارد. بین وجود سلاح با بروز نزاع های دسته جمعی، رابطه معنادار مستقیم و مثبت وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!