اثر نانوذره نقره بر آب گریزی سطحی و تشکیل بیوفیلم در استافیلوکوکوس اورئوس، اسینتوباکتر بومانی، سودوموناس آئروژینوزا و اشریشیا کلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیوفیلم ها تجمعات میکروبی هستند که به یک سوبسترا به عنوان سطح چسبیده و در یک ماتریکس اگزوپلی ساکاریدی احاطه می شوند. باکتری های تشکیل دهنده بیوفیلم در برابر عوامل ضد میکروبی و آنتی بیوتیک ها بسیار مقاوم می شوند. هدف از این مطالعه اثر نانوذره نقره بر آب گریزی سطحی و تشکیل بیوفیلم در استافیلوکوکوس اوریوس، اسینتوباکتر بومانی، سودوموناس آیروژینوزا و اشریشیا کلی می باشد.
روش ها
این مطالعه بر روی 40 سویه باکتریایی شامل سویه های سودوموناس ایروژینوزا، استافیلوکوکوس اوریوس، اشریشیاکلی و اسینتوباکتر بومانی ایزوله شده از بیمارستان میلاد تهران انجام شد که سویه های مورد بررسی توسط تست های بیوشیمیایی شناسایی شدند. همچنین تشکیل بیوفیلم به روش میکروتیترپلیت، آبگریزی سطحی به روش MATH و حساسیت سویه ها نسبت به نانوذره نقره مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش تمامی سویه های مورد بررسی توانایی تشکیل بیوفیلم را داشتند و هیچ سویه ای با بیوفیلم منفی در مطالعه مشاهده نشد. بیشترین تاثیر نانوذره نقره در این مطالعه بر روی سویه ها در غلظت های 5/0، 1 و 2 میکروگرم بر میلی لیتر مشاهده شد. همچنین تنها 20% از سویه های سودوموناس ایروژینوزا در این پژوهش با آب گریزی سطحی متوسط مشاهده شدند و مابقی باکتری ها آبگریزی سطحی ضعیف داشتند.
نتیجه گیری
نانوذرات نقره در غلظت های پایین با اثر سمیت کم توانایی کاهش تشکیل بیوفیلم استافیلوکوکوس اوریوس، اشریشیاکلی، سودومونای ایروژینوزا و اسینتوباکتر بومانی را داشتند. باکتری های مورد مطالعه آب گریزی سطحی ضعیف داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2361244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!