بررسی اثر تمرینات ورزشی و کرفس کوهی بر بیان ژن Atrogin-1 در بافت قلب موش های صحرایی چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ژن Atrogin-1 به صورت انتخابی، تنها درون بافت های ماهیچه ای بیان می شود. با توجه به اهمیت گیاه کرفس و ژن Atrogin-1 ، هدف از این پژوهش بررسی اثر تمرینات ورزشی و کرفس کوهی بر بیان ژن Atrogin-1 در بافت قلب موش های صحرایی چاق است.

مواد و روش ها

30 سر موش صحرایی نر بالغ با وزن 180 تا 200 گرم از نژاد ویستار انتخاب شد و به 5 گروه کنترل، کنترل منفی (موش های چاق)، دو گروه تیمار دریافت کننده دوز 400 و 800 میلی گرم/کیلوگرم عصاره کرفس و همچنین یک گروه موش های چاق همراه با تمرینات ورزشی تقسیم گردیدند. گفتنی است که از تردمیل مخصوص موش استفاده شد که موش ها 5 روز در هفته و به مدت یک ساعت بر روی دستگاه قرار گرفتند. بیان ژن Atrogin-1  با استفاده از تکنیک Real Time RT- PCR بررسی گردید و درنهایت، با استفاده از نرم افزار SPSS vol.22 و آزمون های T TEST independent و سطح معنی داری P˂0.05 نتایج بررسی شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که عصاره کلوس با دوز 800 میلی گرم/کیلوگرم می تواند سبب کاهش چشمگیر و معنادار بیان ژن Atrogin-1  (b33/0 ± 15/1) نسبت به دوز 400 (ab50/0 ± 27/1)، نسبت به گروه چاق شود. از سوی دیگر، گروه موش ها با تمرینات ورزشی نیز کاهش معنادار بیان ژن Atrogin-1 را نسبت به گروه چاق داشتند (ab84/0 ± 75/1). نتایج تست های بیوشیمیایی نیز بهبود قلب موش های چاق را در موش های تیمارشده با دوز 800 میلی گرم/کیلوگرم کلوس تایید کرد.

بحث و نتیجه گیری

کرفس کوهی (کلوس) به سبب داشتن ترکیباتی همچون فلاونوییدها می تواند باعث کاهش بیان ژن Atrogin-1   شود که در صورت تایید در مطالعات آینده می تواند به عنوان یک هدف درمانی در قلب افراد چاق مطرح باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!