چالش های امنیتی- انتظامی فرقه «اکنکار» و سیاست جنایی ایران در مقابله با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شکل ‌گیری و توسعه فرقه‌ ها و جنبش ‌های نوظهور فکری و دینی، چالش‌های امنیتی- انتظامی اکثر کشورها، به‌ویژه ایران است که فرقه اکنکار یکی از آن‌هاست . پژوهش حاضر در نظر دارد ضمن تبیین چالش‌ها و پیامدهای امنیتی- انتظامی این فرقه‌ها و فرقه اکنکار، راهکارهایی را در قالب سیاست جنایی برای مقابله و پیشگیری از شکل‌گیری و توسعه آنها در پرتو اقدامات پلیسی- قضایی ارایه کند.

روش

این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی با استفاده از اسناد و اطلاعات کتابخانه‌ای است. شیوه جمع‌آوری اطلاعات نیز فیش‌برداری بوده است.

یافته‌ها

فرقه‌ اکنکار در تعارض آشکار با ارزش‌های دینی و هنجارهای اجتماعی ایران است که آگاهی پایین افراد جامعه به‌ویژه قشر جوان و خلاء قانونی در مقابله با فرقه‌ها و جنبش‌های نوظهور، زمینه بسیاری از مسایل امنیتی- انتظامی را فراهم کرده و چالش‌هایی را برای کشور ایجاد خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

عدم وجود قوانین مناسب و نیز عدم تبیین حدود وظایف نهادهای دولتی و غیردولتی در ارتباط با فرقه اکنکار موجب شده است تا اقدامات فرهنگی، پیشگیرانه و مقابله‌ای مناسبی اتخاذ نشود و گاهی این اقدامات با موازی‌کاری نهادهای مختلف به‌صورت غیرمنسجم انجام ‌شود. اتخاذ سیاست جنایی در قالب تدوین «قانون جامع پیشگیری و مبارزه با هرگونه ناهنجاری دینی و فکری» با تبیین نقش و وظایف نهادهای دخیل و اعطای اختیارات به پلیس و قوه قضاییه برای اجرای تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!