رابطه تفکر انتقادی و سلامت اجتماعی با گرایش به رفتارهای پرخطر در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان میاندوآب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تفکر انتقادی و سلامت اجتماعی با گرایش به رفتارهای پرخطر در میان دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان میاندوآب انجام شد.

روش

تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان میاندوآب و نمونه آماری شامل 342 نفر از این دانش آموزان که تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران برآورد شد، می باشد. روش نمونه گیری مورد استفاده تصادفی طبقه ای بود. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه های سه گانه (پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS) هنجاریابی شده توسط زاده محمدی و همکاران و (پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز در بنیاد علمی مک آرتور ایالات متحده آمریکا در سال 2004) و (پرسشنامه تفکر انتقادی ریتکس هنجاریابی شده توسط کاظمیان (1396) گردآوری و با استفاده از آزمون های آماری پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

مولفه های تفکر انتقادی با توجه به سطح معناداری 05/0 و مقدار t پایین تر 96/1- دارای تاثیر منفی و معنادار بر گرایش به رفتارهای پرخطر می باشند. با توجه به مقدار ضریب تاثیر (Beta) میزان تاثیر خلاقیت بر گرایش به رفتارهای پرخطر 5/20 درصد، میزان تاثیر بالندگی بر گرایش به رفتارهای پرخطر 9/19 درصد و میزان تاثیر تعهد بر گرایش به رفتارهای پرخطر 6/61 درصد می باشد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش، تفکر انتقادی و مولفه های آن و همچنین سلامت اجتماعی و مولفه های آن رابطه منفی و معنی دار با گرایش به رفتارهای پرخطر در میان دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان میاندوآب دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!