بررسی مقاومت جمعیت های مختلف Trialeurodes vaporariorum (Hem.:Aleyrodidae) به ایمیداکلوپرید و تاثیر آن بر مقاومت Encarsia formosa (Hym.: Aphelinidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سفیدبالک گلخانه، Trialeurodes vaporarium (westwood) یکی از مهم ترین آفات گیاهی در ایران و جهان می باشد. آفت کش ایمیداکلوپرید نقش کلیدی را در کنترل این آفت بازی می کند. در این پژوهش مقاومت جمعیت های مختلفی از سفیدبالک گلخانه نسبت به ایمیداکلوپرید  Confidor® SC35% و مقاومت تقاطعی نسبت به تیامتوکسام+لامبداسای هالوترین و تیاکلوپرید+دلتامترین و تاثیر مقاومت به ایمیداکلوپرید بر مقاومت پارازیتویید Encarsia formosa Gahan مورد ارزیابی قرار گرفت. سیزده جمعیت سفیدبالک گلخانه از مناطق مختلف کشور جمع آوری و مورد آزمون قرار گرفتند. سفیدبالک های جمع آوری شده روی گیاه خیار رقم سوپر دومینوس در شرایط آزمایشگاهی در دمای C25±2، رطوبت نسبی 10±70 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی پرورش داده شدند. زیست سنجی به روش غوطه وری برگ در محلول آفت کش با 20 پوره سن دوم در هر تکرار انجام شد. بیشترین مقدار LC50 برای جمعیت VGR به میزان 2/856 میلی گرم بر لیتر به دست آمد. توسعه مقاومت در تمام جمعیت های مورد آزمایش مشاهده شد و فاکتور مقاومت از 54/2 تا 3/44 متغیر بود. همچنین، مقاومت تقاطعی نسبت به تیامتوکسام+لامبداسای هالوترین وتیاکلوپرید+دلتامترین مشاهده شد. مقاومت سفیدبالک روی مقاومت پارازیتویید تاثیری نداشت و تفاوت معنی داری بین LC50 پارازیتویید جمع آوری شده از مزرعه و پارازیتویید پرورش یافته روی مقاوم ترین سفیدبالک و جمعیت حساس مشاهده نشد. مقدار LC50 به دست آمده  به ترتیب 7/388، 7/324 و 7/317 میلی گرم بر لیتر بود. نتایج حاصل نشان دهنده افزایش مقاومت این آفت نسبت به ایمیداکلوپرید و لزوم اتخاذ تدابیر لازم و اعمال مدیریت جهت جلوگیری از گسترش مقاومت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2363617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!