ارزیابی تاثیر روش های استخراج اسیدی و آنزیمی در بازیابی کلاژن از پوست طوطی ماهی (Scarus ghobban) و بررسی ویژگی های ساختاری، شیمیایی، ضداکسیدانی و عملکردی آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر تاثیر روش های استخراج اسیدی و آنزیمی کلاژن از پوست طوطی ماهی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بازده استخراج نشان داد که در روش آنزیمی مقدار بازده استخراج سه برابر روش اسیدی بود. به منظور بررسی بیشتر کلاژن های به دست آمده تست های FTIR و SEM مورد استفاده قرار گرفت که نتایج حاکی از آن بود که آمیدهای A و  Bدر نواحی مشابهی برای نمونه های به دست آمده ظاهر شده بودند و همچنین کلاژن استخراج شده به روش آنزیمی (PSC) در مقایسه با کلاژن استخراج شده به روش اسیدی (ASC) ساختار منظم تری داشت. الگوی الکتروفورز کلاژن های استخراج شده مشخص کرد که کلاژن های به دست آمده نوع I بوده و شامل دو زنجیره 1α و یک زنجیره 2α که دانسیته 1α بیشتر از 2α می باشد. نتایج درصد خنثی کنندگی رادیکال های آزاد DPPH کلاژن های به دست آمده نشان داد که در بین غلظت های 0/1-0/01-0/001بالاترین غلظت بهترین عملکرد را داشتند و برای نمونه (ASC) 34/35 % و در نمونه (ASCH) 53/86 % بود (0/05>P). بررسی خواص امولیسیون کنندگی نمونه های به دست آمده مشخص کرد که در شرایط اسیدی در هر دو نمونه فعالیت امولسیون کنندگی بالاتری مشاهده شد که بالاترین مقدار آن در کلاژن اسیدی 67/48% و در کلاژن آنزیمی 17/32% بود (0/05>P). نتایج پایداری امولیسیون نشان داد که نمونه های کلاژن هیدرولیز شده در تمامی pH ها عملکرد بالاتری را نسبت به نمونه های هیدرولیز نشده داشت (0/05>P). حلالیت نمونه ها در pH های مختلف متفاوت بود و بالاترین حلالیت نمونه ها در pH اسیدی با مقدار 2/38% برای کلاژن اسیدی و 5/3% برای کلاژن آنزیمی بود (0/05>P). نتایج نشان داد که روش آنزیمی می تواند عملکرد مناسب تری در استخراج کلاژن از پوست طوطی ماهی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!