اثر افزودن پودر سیر و پودر تفاله گوجه فرنگی به جیره غذایی بر وزن بدن، عملکرد تولیدی و صفات کیفی تخم مرغ در مرغ مادر گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر افزودن پودر سیر (GAR) و پودر تفاله گوجه فرنگی (TOM) به جیره غذایی مرغ های مادر گوشتی، بر وزن بدن، عملکرد تولیدی و شاخص های کیفی تخم مرغ از هفته 47 تا 56، تعداد 375 قطعه مرغ مادر گوشتی سویه راس 308 به طور تصادفی به پنج تیمار شامل جیره های بر پایه ذرت و سویا حاوی پودر سیر یا پودر تفاله گوجه فرنگی، هر کدام در دو سطح دو و چهار درصد (GAR0.2، GAR0.4، TOM0.2 و TOM0.4) و جیره شاهد با پنج تکرار و 15 قطعه مرغ و یک خروس در هر تکرار، تقسیم شدند. گروه شاهد، با 9/80 درصد، بیشترین و تیمارTOM0.4  با 3/76 درصد، کمترین تولید تخم مرغ را داشتند. تولید در گروه های شاهد و حاوی پودر سیر در مقایسه با گروه های حاوی پودر تفاله گوجه به طور معنی داری بیشتر بود (05/0>P). توده تخم مرغ در گروه شاهد بیشترین و در گروه TOM0.4 کمترین مقدار بود. به لحاظ صفات جوجه کشی، تفاوت معنی داری بین گروه های آزمایشی مشاهده نشد (05/0<P). وزن بدن طی پنج هفته اول در گروه شاهد بالاتر بود و همچنین در گروه های حاوی پودر سیر در مقایسه با گروه های حاوی پودر تفاله گوجه بیشتر بود، و طی 52 تا 56 هفتگی، وزن بدن در گروه TOM0.4 از بقیه گروه ها بیشتر بود (05/0>P). ضریب تبدیل خوراک در گروه شاهد کمترین و در گروه TOM0.4 در مقایسه با سایر گروه های آزمایشی، بیشترین بود. صفات کیفی تخم مرغ در تیمارهای مختلف دارای اختلاف معنی داری نبودند. با توجه به نتایج آزمایش حاضر، به نظر می رسد از افزودن پودر سیر در مقایسه با پودر تفاله گوجه، پاسخ مطلوب تری حاصل شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!