بررسی آلاینده ها و سطوح عناصر معدنی گیاهان دارویی پرمصرف در استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مصرف گسترده اشکال مختلف گیاهان دارویی، نظارت و پایش مستمر بر تولید وعرضه این گیاهان و بررسی آلاینده های فلزی و سموم کشاورزی درگیاهان دارویی را به جهت جلوگیری ازمخاطرات احتمالی ناشی ازمصرف آن ها، ضروری می سازد. لذا در مطالعه حاضر آلاینده ها و سطوح عناصر معدنی گیاهان دارویی پرمصرف در استان مازندران بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، 19 نمونه گیاهی شامل بادرنجبویه، نعنا فلفلی، گل گاوزبان، به لیمو، گل رز و... از 4 مزرعه تولید گیاهان دارویی در استان مازندران در شهرستان های بهشهر، ساری، بابل و بلده نور در بهار و تابستان سال 1399 جمع آوری شد. اندازه گیری عناصر موجود در گیاه با دستگاه پلاسمای جفت شده القایی و بررسی باقیمانده سموم کشاورزی با روش کروماتوگرافی گازی انجام شد.

یافته ها

در گیاهان مورد مطالعه، هیچ مقداری از سموم کشاورزی تشخیص داده نشد. سطوح متفاوتی از فلزات سنگین و عناصر ضروری در نوع یکسانی از گیاهان، می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله آلودگی آب، خاک و هوا باشد. بیش ترین مقدار سرب برای گیاه به لیمو از شهرستان بهشهر با مقدار ppm 5/938 و پس از آن ppm 4/431 برای گیاه نعنا فلفلی از شهرستان بابل بود. بیش ترین میزان کادمیوم گزارش شده در نمونه های گیاهی مربوط به گیاه استویا از شهرستان ساری (ppm 0/291) بود.

استنتاج

با وجود فقدان نسبی خطرات حاصل از یافته های مطالعه حاضر، بهتر است اشکال مختلف گیاهان دارویی با احتیاط مصرف شوند. همچنین لازم است مزارع کشت گیاهان دارویی به طور منظم از نظر وجود آلاینده ها مورد پایش قرار گرفته و احتیاط هایی برای مهار آلودگی فلزات سنگین در غذاهای گیاهی انجام شود

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!