اپیدمیولوژی مسمومیت ناشی از مصرف ترامادول در شهرستان قائمشهر

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مسمومیت با داروی ترامادول از فوریت های مهم پزشکی و از شایع ترین انواع مسمومیت های دارویی است. هدف این مطالعه، تعیین ویژگی های اپیدمیولوژیک بیمارانی است که به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف ترامادول توسط اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان قایمشهر در سال 1395 امدادرسانی شده اند.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پرونده تمام بیمارانی که در فاصله زمانی اول فروردین 1395 تا انتهای اسفند 1395 به دلیل مسمومیت در اورژانس پیش بیمارستانی قایمشهر امدادرسانی شده بودند، بررسی شد. اطلاعات مورد نیاز از پرونده بیماران جمع آوری و آنالیز داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS ورژن 22 انجام شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد، مسمومیت با ترامادول 29/6 درصد از کل مسمومیت ها و 50 درصد از مسمومیت های دارویی را شامل می شود. از مجموع 118 مورد مسمومیت ناشی از ترامادول، 94/9 درصد مرد و 5/1 درصد زن بودند. میانگین سنی بیماران26/61 سال و بیش تر مراجعه کنندگان (66/1 درصد) جوانان رده سنی 30-21 سال بودند. روش مصرف ترامادول به شکل خوراکی و بیش ترین علت مسمومیت با ترامادول در اثر سوء مصرف (94/1 درصد) بود. 65/3 درصد بیماران سابقه هیچگونه بیماری نداشتند و 29/7 درصد دارای سابقه مصرف مواد مخدر بودند.

استنتاج

نتایج نشان می دهد مسمومیت با ترامادول شایع ترین نوع مسمومیت دارویی بود و بیش تر در افراد جوان و به علت سوء مصرف اتفاق می افتد. لذا آگاه سازی خانواده ها و جوانان از پیامدهای سوءمصرف ترامادول، نظارت جدی در تحویل دارو و کاهش تجویز ترامادول می تواند در پیشگیری و کاهش مسمومیت ناشی از ترامادول موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!