بررسی تاثیر ساختار فیزیکی خوراک و تراکم، بر عملکرد و برخی فراسنجه های رفتاری با استفاده از ‏پردازش تصویر در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این آزمایش به منظور مطالعه تاثیر ساختار فیزیکی خوراک و تراکم بر عملکرد و برخی فراسنجه های رفتاری جوجه های گوشتی با استفاده از 208 جوجه یکروزه سویه راس 308 به مدت 42 روز انجام شد. گروه های آزمایشی شامل دو ساختار فیزیکی خوراک (پلت و آردی) و دو سطح از تراکم (10 و16 قطعه پرنده در هر مترمربع) بودند که در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 2×2 در چهار تکرار انجام شد. عملکرد به صورت هفتگی وخصوصیات لاشه در 42 روزگی اندازه گیری شد. جهت بررسی رفتار پرندگان، و پوشش تمام واحدهای آزمایشی از 8 دوربین فیلم برداری استفاده شد. نتایج نشان داد در کل دوره پرورش، مصرف خوراک، اضافه وزن و ضریب تبدیل خوراک در پرندگان تغذیه شده از جیره پلت به طور معنی داری نسبت به خوراک آردی بهبود یافت (05/0>P). درصد چربی حفره بطنی، در پرندگان مصرف کننده خوراک آردی در تراکم بالا، افزایش یافت (05/0>P). شاخص فعالیت در پرندگان تغذیه شده با  خوراک آردی در تراکم بالا در نوبت صبح هفته سوم افزایش یافت (05/0>P). نتایج این پژوهش نشان داد که در شرایط پرورش متراکم، تغییر ساختار فیزیکی خوراک نمی تواند فراسنجه های عملکردی و رفتاری را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه جیره پلت شده باعث بهبود فراسنجه های عملکردی و تراکم بالا، سبب افزایش میانگین تجمع اطراف دانخوری در مقایسه با تراکم طبیعی در پرندگان شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2367911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!