بررسی اوضاع بهداشتی و پزشکی عصر ناصری براساس گزارشات روزنامه های؛ وقایع اتفاقیه، دولت علیه ایران و ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در عصر ناصری روزنامه هایی با عناوین متعدد چاپ و انتشار یافتند. نخستین روزنامه این دوره، روزنامه وقایع اتفاقیه بود که بعد از تغییر نام از شماره 472 تا 550 با نام روزنامه دولت علیه ایران انتشار یافت. روزنامه ایران، از دیگر روزنامه هایی بود که در این دوره در شمارگان متعدد، به چاپ رسید. هرکدام از این روزنامه ها حاوی مطالب سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی بودند. هدف پژوهش حاضر بررسی گزارشات بهداشتی و پزشکی ایران عصر ناصری براساس روزنامه های؛ وقایع اتفاقیه، روزنامه دولت علیه ایران و روزنامه ایران می باشد.

مواد و روش‌ ها

پژوهش حاضر براساس سه روزنامه عهد ناصری؛ روزنامه وقایع اتفاقیه با 471 شماره و ادامه آن با عنوان روزنامه دولت علیه ایران از شماره 472 تا 550 و روزنامه ایران (417 شماره این روزنامه تا سال 1297 ه.ق) با روش توصیفی تحلیلی به بررسی گزارشات و اخبار بهداشتی و پزشکی ایران دوره ناصری می پردازد.

یافته‌ ها

یافته های تحقیق نشان داد؛ با وجود اینکه روزنامه های فوق، روزنامه دولتی بودند و حتی روزنامه وقایع اتفاقیه دارای قیمت بالایی جهت اشتراک بود، در شرایط کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی و منابع اطلاع رسانی درخصوص امورات بهداشتی جامعه ایران در دوره ناصری، این روزنامه ها توانستند با چاپ مطالب متعدد بهداشتی چون؛ معرفی انواع بیماری ها، به خصوص بیماری های همه گیر چون وبا و آبله و... و بررسی علل شیوع این بیماری ها و راه های مبارزه با آنها، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خوانندگان خود قرار دهند. در بخش اعلانات روزنامه ها نیز اخبار پزشکی که خود شامل؛ معرفی پزشکان حاذق و کتاب های تالیف و منتشر شده در خصوص موضوعات مختلف پزشکی بودند، جهت اطلاع رسانی به مردم به چاپ می رسید.

ملاحظات اخلاقی

در مراجعه به متون، صداقت و امانت داری در پژوهش، استناد به منابع و انتشار آنها رعایت شده است.

 نتیجه‌ گیری

 در کنار گزارشات مختلف سیاسی و اجتماعی روزنامه های مزبور، گزارشات متعدد بهداشتی و پزشکی نیز به چاپ رسیده است. درج گزارشاتی چون؛ گزارش مجالس حفظ الصحه، معرفی انواع بیماری ها و بسیاری از موضوعات بهداشتی، همگی دلالت بر توجه گزارشات روزنامه ها به موضوعات بهداشتی و پزشکی داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!