بررسی الگوی بیان آنتی ژن پروتئین اختصاصی جفتی Placenta-specific(1PLAC1 ;1 protein (در بیماران مبتلا به لوسمی میلوییدی مزمن و لوسمی لنفوسیتی مزمن تازه تشخیص

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 آنتی ژن اختصاصی جفتی1 (PLAC1) از دسته مارکرهایی میباشد که بیان بالا بر سطح طیف گسترده ای از تومورهای انسانی و بیان محدود در بافتهای نرمال دارد. با توجه به فقدان مطالعات بیان PLAC1 در CML و CLL، تشویق شدیم تا به بررسی الگوی بیان ژن PLAC1 در بیماری های ذکر شده بپردازیم.

روش بررسی

نمونه های خون محیطی 6 بیمار CML و 10 بیمار CLL جمع آوری شد.  به علاوه نمونه های خون محیطی 10 فرد نرمال به همراه EDTA گرفته شد. تمام بیماران و افراد سالم قبل از نمونه گیری فرم رضایت نامه را امضا نمودند. سلولهای تک هسته ای آنها با روش فایکول جداسازی شد. سلولهای تک هسته ای جدا شده برای استخراج RNA و سنتز cDNA با روش RT-PCR استفاده گردیدند. بیان ژن PLAC1 در مقایسه با ژن GAPDH در افراد بیمار و کنترل با Real-Time PCR بررسی شد. نتایج حاصله با نرم افزارSPSS  و تست chi-square آنالیز آماری شد.

یافته ها

تمامی 10 نمونه نرمال PLAC1 منفی بودند. در گروه CML (4 مورد) در مقایسه با کنترل تفاوت معنی داری مشاهده شد (P-value=0.000) . در حالی که گروه CLL (1 مورد از 10 مورد) با کنترل، از نظر آماری اختلاف معناداری مشاهده نشد (P-Value=0.648). درصد قابل توجهی از CML بیان PLAC1 مثبت بود ولی در CLL بیان PLAC1 مشهود نبود.

نتیجه گیری

PLAC1 در CML، به عنوان یک بیومارکر می تواند بصورت بالقوه به عنوان مارکری برای کمک به تشخیص، پیش آگهی و درمان در آینده مطرح شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!