بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی وابسته به پمپ ترشحی در سویه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از کشت خون بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال 97-96

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

شیوع استافیلوکوکوس اوریوس به عنوان یکی از شایع ترین پاتوژن های بیمارستانی سالانه در حال افزایش بوده و در حال تبدیل شدن به یک نگرانی عمده سلامت عمومی در جهان است. پمپ های ترشحی نقش مهمی در مقاومت به فلوروکینولون ها در باکتری استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین دارند. هدف از این مطالعه تعیین مقاومت دارویی از طریق پمپ ترشحی در استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده از کشت خون بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال های 97- 96 بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی ، تعداد  100 ایزوله استافیلوکوکوس اوریوس از کشت خون بیماران در طول یک سال جمع آوری شد. مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها با استفاده از روش دیسک دیفیوژن و میکروبراث دایلوشن بررسی شد.  فعال بودن پمپ ترشحی توسط تعیین MIC سیپروفلوکساسین و اتیدیوم بروماید مورد بررسی قرار گرفت. فراوانی ژن norA  با استفاده از تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR و تعیین توالی محصولات PCR مشخص گردید. . داده های مربوطه با استفاده از آزمون کای اسکویر تحلیل شدند.

یافته ها

از مجموع 100 نمونه استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده 45 جدایه مقاوم به متی سیلین بودندکه از این میان 38 سویه2/82% به سیپروفلوکساسین مقاوم بودند. میزان شیوع ژن norA100% بود. از میان 38 ایزوله مقاوم به سیپروفلوکساسین، در 8 ایزوله با استفاده از CCCP کاهش MIC سیپروفلوکساسین مشاهده شد. که در 6 ایزوله کاهش 4 برابری و در 2 ایزوله کاهش 8 برابری مشاهده گردید.

بحث و نتیجه گیری

به نظر می رسد افزایش قابل توجه مقاومت استافیلوکوکوس اوریوس نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف باید هشداری جدی در کنترل عفونت محسوب شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!