مقاومت نسبت به آمینوگلیکوزیدها در میان سویه های اشرشیا کلای مولد بیوفیلم جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در اصفهان در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه وهدف

عفونتهای دستگاه ادراری به عنوان یک چالش جدی در سراسر جهان شناخته می شوند، که عمدتا ناشی از میزان بالای عود عفونت به واسطه توانایی سویه ها در تشکیل بیوفیلم است که منجر به مقاومت باکتریها نسبت به آنتی بیوتیکهای خط مقدم درمان از قبیل آمینوگلیکوزیدها می شود. آمینوگلیکوزیدها آنتی بیوتیکهای وسیع الطیفی هستندکه از فعالیت ضدمیکروبی مناسبی علیهاغلبباکتریهای گرم منفیمانند اشرشیا کلای اوروپاتوژنیک برخوردار می باشند. این مطالعه با هدف تعیین الگوهای مقاومتی در میان سویه هایاشرشیا کلای اوروپاتوژنیک مولد بیوفیلم جداسازی شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در یک بیمارستان مرجع در شهر اصفهان انجام گرفته است.

روش کار

در سال 1396در مجموع 166جدایه اشرشیا کلای اوروپاتوژنیک از آزمایشگاه یک بیمارستان مرجع درشهر اصفهان جمع آوری شدند. جدایه ها پس از کشت بر روی محیطهای ژلوز مک کانکی و ژلوز ایوزین متیلن بلو با استفاده از آزمون PCR مورد شناسایی قرار گرفتند. جهت تعیین توانایی تولید بیوفیلم در میان جدایه ها از آزمون کمی میکروتیتر پلیت استفاده شد و مقاومت سویه های مولد بیوفیلم نسبت به آنتی بیوتیکهای آمیکاسین، استرپتومایسین، توبرامایسین، جنتامایسین و کانامایسینبه روش انتشار از دیسکو بر اساس دستورالعمل CLSIتعیین گردید.

یافته ها

تمامی جدایه ها با استفاده از آزمونهای فنوتیپی و PCR به عنوان اشرشیا کلای مورد تایید قرار گرفتندو در مجموع 39 سویه (23 درصد) قادر به تشکیل بیوفیلم بودند که به ترتیب 18،24و 56 درصد سویه ها مولد بیوفیلم قوی، متوسط و ضعیف بودند. همچنین،28درصد سویه ها نسبت به تمامی آنتی بیوتیک های مورد بررسی حساسیت نشان دادند و 72درصد سویه ها نیز نسبت به استرپتومایسین مقاوم بودند. همچنین، مقاومت نسبت به کانامایسین و آمیکاسین نیز به ترتیب 36و10درصد بود. در مجموع7 الگوی مقاومت آنتیبیوتیکی در میان سویه ها تعیین گردید که الگوی شماره1(مقاومت نسبت به استرپتومایسین) به عنوان الگوی غالب در این مطالعه انتخاب شد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده حضور و دوام سویه های اشرشیا کلای اوروپاتوژنیک مولد بیوفیلم و مقاوم به آمینوگلیکوزیدها در میان بیمارانمبتلا به عفونت ادراری در بیمارستان مورد مطالعه در شهر اصفهان است. همچنین،آنتی بیوتیکهای توبرامایسین و جنتامایسین به عنوان موثرترین آنتی بیوتیکها بر علیه سویه های مولد بیوفیلم در این تحقیق انتخاب شدند

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!