ارزیابی کارایی مدل سلول های خودکار- مارکوف در پیش بینی تغییرات مکانی-زمانی کاربری اراضی در کانون ریزگرد جنوب و جنوب شرق اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در حال حاضر رخداد طوفان ریزگرد از مهم ترین معضلات زیست محیطی استان خوزستان است و ناحیه جنوب و جنوب شرق اهواز به عنوان یکی از کانون های داخلی منشا ریزگرد شناخته شده و در اولویت اول اجرای عملیات اصلاحی قرار دارد. با توجه به اینکه تغییرات کاربری اراضی از عوامل بیابان زایی در منطقه مذکور است، مدل سازی تغییرات آن ضروری و اطلاعات مفیدی را برای برنامه ریزان به منظور مهار و احیای اراضی تخریب شده فراهم می کند. این پژوهش با هدف ارزیابی کارایی مدل CA-Markov در پیش بینی روند تغییرات کاربری اراضی در منطقه مذکور بر اساس دو رویکرد بلندمدت و کوتاه مدت انجام شد. در رویکرد بلندمدت از نقشه های کاربری اراضی سال های 1986 و 2002 و در رویکرد کوتاه مدت از نقشه های کاربری اراضی سال های 2002 و 2007 برای پیش بینی کاربری اراضی سال 2016 استفاده و سپس نتایج مدل سازی اعتبارسنجی شد. بر اساس نتایج مقادیر خطای مکانی، خطای کمی و ضریب کاپا برای رویکرد بلندمدت به ترتیب برابر با 42/55 درصد، 13/95 درصد و 0/08 و برای رویکرد کوتاه مدت به ترتیب 12/56 درصد، 10/42 درصد و 0/22 حاصل شد که مبین توانایی ضعیف مدل CA-Markov در پیش بینی روند تغییرات کاربری اراضی در کانون ریزگرد جنوب و جنوب شرق اهواز است. استفاده از قانون یکنواخت در طول شبیه سازی بدون درنظر گرفتن عوامل و فرایندهای موثر بر تغییرات کاربری اراضی، یکسان نبودن روند تغییرات کاربری اراضی طی دوره های مطالعاتی، تغییرات متاثر از فعالیت های انسانی، وقوع خشکسالی و طولانی بودن دوره پیش بینی را می توان از دلایل عملکرد ضعیف مدل CA-Markov دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!