تاثیر سلول های بنیادی آندومتریال به همراه داروی پومالیدوماید بر استرس اکسیداتیو، التهاب و بیان ژن ERK در پارکینسون القاشده توسط 6- هیدروکسی دوپامین در مدل آزمایشگاهی رت نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع نورودژنراتیو مرتبط با سن، بعد از بیماری آلزایمر می باشد که تاکنون، روش درمان موثری برای این بیماری شناخته نشده است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات سلول های بنیادی آندومتر انسانی به همراه داروی ضدالتهاب پومالیدوماید بر فاکتورهای گونه های واکنش پذیر اکسیژن  ROS: Reactive oxygen species، پروتئین واکنشی C CRP:C Reactive Protein  و بیان ژن کیناز تنظیم شده توسط پیام خارج سلولی (ERK: Extracellular signal-regulated kinases) در مدل پارکینسونی رت نر نژاد ویستار بود.

مواد و روش ها

40 سر رت نر به صورت تصادفی به 5 گروه (8 حیوان در هر گروه) کنترل، پارکینسونی و 3 گروه تجربی پارکینسونی دریافت کننده سلول های بنیادی، پومالیدوماید و ترکیب سلول های بنیادی و پومالیدوماید تقسیم شدند. القای پارکینسون با تزریق 6- هیدروکسی دوپامین (غلظت 6 میکروگرم) در جسم مخطط به روش استریوتاکسی انجام شد. در پایان روز 28 پس از تیمار، از همه گروه ها نمونه ی خونی تهیه گردید و میزان فاکتورهای موردنظر اندازه گیری شدند و مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.

نتایج

نتایج، کاهش معنادار فاکتور ROS، CRP و بیان ژن ERK  را در گروه های تیمارشده در مقایسه با گروه پارکینسونی نشان داد (0.05>P). همچنین مقایسه فاکتورهای مذکور میان گروه کنترل و گروه پارکینسونی افزایش معنادار در گروه پارکینسونی را نشان داد (0.05>P).

نتیجه گیری

با توجه به بهبود فاکتورهای موردسنجش در موش های پارکینسونی می توان از سلول های بنیادی آلوژنیک به عنوان منبعی بالقوه در تحقیقات آینده برای درمان بیماری پارکینسون همراه با داروی پومالیدوماید استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1144 تا 1154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!