واکاوی فرایند خودکشی در نظام معنایی زنان اقدام کننده به خودکشی در شهر کرمانشاه با رویکردی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 خودکشی طی چند دهه گذشته در جهان و ایران روند افزایشی داشته است. آمار خودکشی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است؛ ولی میزان آن در برخی استان‌ها ازجمله استان کرمانشاه بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشور است. به همین نسبت آمار خودکشی در میان زنان بیش از مردان است. هدف این مقاله، بازنمایی و برساخت مدلی بومی از فرایند تجربه خودکشی در نظام معنایی زنان کرمانشاه است.

روش

 این پژوهش با رویکرد کیفی بر پایه روش نظریه زمینه‌ای انجام شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر از زنانی خودکشی کننده به‌دست‌آمده است.

یافته‌ ها: 

در این مطالعه، تجربه خودکشی در زندگی زنان در قالب یک تجربه معنادار و تقابلی برساخت شده است که طی مراحل آشنایی، درونی شدن و اقدام شکل می‌گیرد. تراکم آرزوهای برآورده نشده، احساس محرومیت، ناکامی در تکمیل هویت زندگی، احساس گسست در تعامل با دیگران و احساس زندگی با دامنه محدود، مهم‌ترین دلایل خودکشی هستند. وقایع جنسیت مدار و نقش افراد تعدیل گر مهم‌ترین شرایط مداخله‌گر در تجربه خودکشی است. منطقه برزخی با خصوصیت پیچیدگی، تناقض و ابهام، زمینه تجربه خودکشی بوده و زنان در طی این تجربه، با به‌کارگیری راهبردهایی مانند کنش نمایشی، کنش وقفی و کنش اعتراضی به آن واکنش نشان داده‌اند.

نتیجه‌ گیری:

 حساسیت مضاعف نسبت به موضوعات مرتبط با زنان موجب ایجاد اختلال در ادراکات و تعاملات آنان با دیگران می‌شود. درنتیجه خودکشی به‌عنوان رفتاری توجیه‌پذیر، درونی شده و معنای خودکشی به جزیی از واکنش‌های هدفمند فرد تبدیل می‌شود. به همین صورت، با تامین نشدن امیال و آمال و احساس عقیم ماندن شکل‌گیری هویت، احساسی از سرخوردگی در زنان ظاهر می‌شود؛ که به‌مرورزمان متراکم و نهایتا به تصمیم خودکشی منتهی می‌شود؛ در این مسیر، وقایع زندگی خانوادگی و نقش کنشگران تعدیل گر به‌عنوان شرایط مداخله‌گر، سبب تشدید و یا تعدیل رفتار خودکشی می‌شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
695 تا 733
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!