تبیین روانشناختی رفتار جنایی در پدیده ی عشق سیال، مبتنی بر مدل حیات رابطه ی مارک نپ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع عشق سیال در جامعه به واسطه ی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، سبب انواعی از انحرافات اجتماعی و رفتارهای مجرمانه شده است. این مقاله می کوشد با بهره گیری از یافته های میدانی پدیده ی عشق سیال و نظریه های روان شناسی فیزیولوژیک، تاثیر انگیزش و هیجان این پدیده را بر ظهور رفتار جنایی در جامعه مورد بررسی قرار دهد.

روش

این پژوهش، از نوع تحقیقات کیفی و از لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی پدیدارشناسانه می باشد. در این تحقیق، 11 نمونه ی دختر و 11 نمونه ی پسر مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مقاله، انگیزش و هیجان یک رابطه ی عاشقانه و سیال، از لحاظ روان شناسی فیزیولوژیک مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای آن، فرایند فیزیولوژیک تبدیل یک فرد سالم به یک فرد جنایتکار احساسی و بدون سابقه، بر مبنای نظریه ها و پژوهش های روان شناختی تبیین شده است.

یافته ها و نتایج

یافته های تحقیق به طورکلی، بیانگر افتراق در انگیزش و هیجان در میان دختران و پسران در روند کامل کردن و اوج رابطه در الگوی حیات رابطه ی مارک نپ بود. سیال بودن عشق در نزد پسران مقبول تر بود و آنها تمایل بیشتری برای برقراری رابطه ی جنسی زودهنگام داشتند و دختران نیاز به صمیمیت عاطفی و احساس امنیت در رابطه داشتند. غلیان هیجان ها و انگیزه های جنسی در بخش اول حیات رابطه ی مارک نپ مشهود و زمینه را برای انواع رفتارهای مجرمانه فراهم می نماید. در بخش دوم الگوی مارک نپ رفتارها، بیشتر جنبه ی عقلانی داشته است؛ اما تنش ها، خود ابرازی واقعی و کاهش جاذبه های میان فردی، زمینه را برای رفتارهای خشونت آمیز، فراهم می نماید. تحلیل داده های کیفی بر مبنای مبانی نظری تحقیق، درنهایت نشان داد که عملکرد سیستم لیمبیک، بادامه ی مغزی، هیپوتالاموس و تغییرات هورمونی صورت گرفته، تحت تاثیر هیجان ها و برانگیختگی ها رابطه ی عاشقانه، مبتنی بر مدل حیات رابطه ی مارک نپ، زمینه را برای تبدیل یک فرد عادی به یک فرد مجرم و جنایتکار احساسی و هیجانی فراهم می نماید؛ لذا بررسی پدیداری چنین پدیده هایی، نیازمند تقلیل واحد تحلیل، از کنش اجتماعی به سطح مکانیزم های رفتاری موجود زنده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!