تجربه آزمایش پاپ اسمیر زنان ایرانی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

آزمایش پاپ اسمیر به عنوان تست غربالگری اولیه سرطان دهانه رحم از میزان کاربرد پایینی در بین زنان ایرانی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی تجربیات انجام آزمایش پاپ اسمیر زنان ایرانی در مراکز بهداشتی درمانی انجام شد.

شرکت کنندگان و روش ها

 این مطالعه کیفی در سال 1397 در شهرستان ورامین انجام شد. به این منظور، 15 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل زنان متاهل 20 تا 50 ساله با سابقه انجام پاپ اسمیر، تمایل به شرکت در مطالعه، ملیت ایرانی و توانایی تکلم بود. برای بررسی دیدگاه ها و تجربیات زنان، مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام، ضبط، رونویسی شد و با استفاده از تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی صحت و ثبات داده ها از چهار معیار اعتبار، تایید پذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت انتقال استفاده شد.

یافته ها

 در تجزیه و تحلیل داده ها پنج دسته اصلی شامل «قصد انجام آزمایش»، «سیاست ها و نظام اداری»، «عوامل اجتماعی کمک کننده به انجام آزمایش»، «موانع اجرای آزمایش» و «عوامل انگیزشی برای انجام آزمایش» به دست آمد. از دیدگاه شرکت کنندگان، مفاهیم ریسک و سیاست های حمایتی در افزایش انجام آزمایش پاپ اسمیر بسیار مهم بودند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که انجام آزمایش پاپ اسمیر زنان به عواملی از جمله تعامل راحت و دوستانه با ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی، حمایت خانواده، سیاست ها و قوانین تشویقی و آگاهی بستگی دارد. همکاری سایر سازمان ها برای انجام آزمایش پاپ اسمیر نیز مورد تاکید است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
291 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!