بررسی دموکراسی آمریکایی در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش، شناسایی سیاست ها و اهداف آمریکا از گسترش دموکراسی آمریکایی در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه و تبیین تعارض و تضاد دموکراسی سازی آمریکا در این کشورها با اندیشه و مفهوم دموکراسی است.

روش

چارچوب نظری پژوهش، ریالیسم، ریالیسم تهاجمی است. روش شناسی تحقیق، انتقادی و از نوع کیفی و تجزیه داده های جمع آوری شده، براساس روش تحلیلی -  توصیفی است.

یافته ها

مهم ترین یافته های علمی پژوهش ، بر اساس سوال اصلی تحقیق که چگونه گسترش دموکراسی آمریکایی در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه  قابل ارزیابی است؟ عبارت است از این که برخی سیاست ها و اهداف راهبردی و بلندمدت آمریکا؛ از جمله نظامی گری، جنگ طلبی، جهانی سازی، امپریالیسم، استعمار و استثمار ملت های منطقه، ایجاد تفرقه و درگیری بین آن ها، ایجاد و گسترش تروریسم، ناامنی، کشتار، وحشت، خشونت و نابودی مخالفان، تامین و تضمین منافع آمریکا، توسعه و گسترش فرهنگ آمریکایی، سکولاریزم واقتصاد سرمایه داری سازمان یافته انحصاری، مدیریت بحران های خودساخته، در پوشش پروژه ایجاد و گسترش دموکراسی آمریکایی با استفاده از قدرت سخت افزاری و نرم افزاری در راستای هژمونی و سلطه مطلق و نظم نوین جهانی موردنظر آمریکا در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه دنبال می شود.

نتیجه گیری

دموکراسی را نمی توان صادر کرد. دموکراسی واقعی یک شکل نیست، بلکه یک مرحله از رشد و استقلال جامعه است که جامعه را باید برای رسیدن به آن درجه تربیت نمود. تا زمانی که یک ملت با شناخت کافی و اراده لازم خود در یک جامعه مدنی، در این راه گام برندارند، حکومت مردمی غیرممکن و محال است. بنابراین دموکراسی آمریکایی در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه، از طریق یک جانبه گرایی، نظامی گری، جنگ طلبی ، جهانی سازی، امپریالیسم، استعمار، استثمار، تفرقه و... ایجاد نخواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2374200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!