اثر دو ماه تمرین ترکیبی و محدودیت کالری بر مقدار P65 سلول های تک هسته ای خون محیطی مردان غیرفعال میانسال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شناسایی سازوکارهای درگیر در اختلالات التهابی طی فرایند افزایش سن و ارایه راهکارهای پیشگیرانه یا تعدیل کننده مناسب برای بهبود کیفیت زندگی همواره از چالش های مهم در حوزه علوم زیستی است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر دو ماه تمرین ترکیبی (RT+HIIT) و محدودیت کالری بر شاخص های التهابی CRP سرمی و مقدار P65 در سلول های تک هسته ای خون محیطی مردان غیرفعال میانسال انجام گرفت.

روش ها

24 مرد میانسال غیرفعال و سالم (سن 3±38 سال) و دارای اضافه وزن (کیلوگرم بر متر مربع 1±6/28=BMI) در سه گروه همگن هشت نفری محدودیت کالری (CR)، تمرین ترکیبی (T) و تمرین ترکیبی با محدودیت کالری (CRT) شرکت کردند. محدودیت کالری و هزینه انجام تمرینات طی 5 روز در هفته حدود (شش کیلوکالری/کیلوگرم/روز) بود. تمرین ترکیبی شامل 5 روز در هفته (2 جلسه تمرین مقاومتی 75 تا 80% 1RM و 3 جلسه تمرین تناوبی با شدت بالا80 تا 85% ضربان قلب ذخیره) بود. مقدار p65 کل (total p65) و فسفریله (p-p65) در PBMCs مردان غیرفعال به روش الیزا پیش و پس از دوره پژوهش، اندازه گیری شد. غلظت CRP سرمی نیز به شیوه ایمونوتوربیدیمتریک اندازه گیری شد.

نتایج

کاهش وزن بدن گروه CRT به طور معناداری (05/0>P) بیشتر از دو گروه دیگر بود. دامنه تغییرات درصد چربی، اکسیژن مصرفی بیشینه و قدرت یک تکرار بیشینه گروه های T و CRT به طور معنادار (05/0>P) بیشتر از گروه CR بود. تغییرات کاهنده P65 فسفریله و نسبت p-p65/total p65 در PBMCهای گروه های T و CRT به طور معناداری (05/0>P) بیشتر از گروه CR بود.

نتیجه گیری

براساس نتایج تحقیق حاضر دو ماه تمرین ترکیبی و محدودیت کالری می تواند سبب کاهش برخی شاخص های التهابی در مردان غیرفعال شود. به علاوه، اثر تمرین ترکیبی با و بدون محدودیت کالری بر عوامل آغازگر فرایندهای التهابی بیشتر از مداخله محدودیت کالری به تنهایی است. بنابراین، برای پیشگیری و مقابله با پدیده چاقی و پیامدهای التهابی آن، به ویژه در دوران میانسالی، انجام تمرینات ترکیبی و محدودیت کالری توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!