مطالعه تاثیر رژیم های مختلف آبیاری و کاربرد کمپوست غنی شده با زئولیت بر عملکرد و برخی صفات فیزیولوژیکی گیاه کینوا (Chenopodium quinoa Willd)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کم آبی یکی مهمترین تنش های محیطی است که رشد و عملکرد گیاهان زراعی را کاهش می دهد. کودهای آلی مانند کمپوست و ترکیبات معدنی مانند زیولیت می توانند از اثر منفی کم آبی بر گیاهان بکاهند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر سطوح آبیاری (25، 50 و 75 درصد تخلیه رطوبت ظرفیت زراعی) و تیمارهای کمپوست غنی شده با زیولیت (عدم کاربرد کود، کاربرد 4 تن کمپوست، کاربرد 8 تن کمپوست، کاربرد 4 تن کمپوست+10 تن زیولیت و کاربرد 8 تن کمپوست+10 تن زیولیت) بر عملکرد و برخی ویژگی های فیزیولوژیک کینوا بود. این مطالعه در سه تکرار و به صورت اسپلیت پلات در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال 1398 انجام شد. در این پژوهش، کم آبی از عملکرد دانه کاست و کمترین عملکرد دانه در تیمار آبیاری پس از تخلیه 75 درصد رطوبت ظرفیت زراعی، 2024 کیلوگرم در هکتار به دست آمد که در مقایسه با شاهد 8/29 درصد کمتر بود. این کاهش تا حدی ناشی از کاهش وزن هزار دانه بود. تیمارهای کاربرد 8 تن کمپوست، 4 تن کمپوست+10 تن زیولیت و کاربرد 8 تن کمپوست+10 تن زیولیت این صفت را به ترتیب به میزان 9/28، 2/36 و 9/32 درصد افزایش دادند. تیمارهای کمپوست غنی شده با زیولیت، با افزایش تعداد دانه و وزن دانه بر عملکرد دانه افزودند. با توجه به اهمیت اقتصادی عملکرد و ویژگی های کیفی دانه و رشد کلی بوته، تیمار کاربرد 4 تن کمپوست+10 تن زیولیت می تواند به طور مطلوبی عملکرد دانه را هم در شرایط کم آبی و هم در شرایط آبیاری کامل افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!