مقایسه اثر عصاره گیاه پنج انگشت و مریم گلی در برخی از فاکتورهای استئوژنیک در زنان یائسه یک مطالعه کارآزمایی بالینی سه سوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از دست رفتن سریع استخوان بعد از یایسگی تا حدودی به علت تشکیل رادیکال های آزاد است و ترکیبات فنلی برخی گیاهان باعث از بین رفتن این رادیکال های آزاد شده و به احتمال زیاد تخریب استخوان را سرکوب می کند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر عصاره گیاه پنج انگشت و مریم گلی در برخی فاکتورهای استیوژنیک در زنان یایسه انجام شد.

روش کار

 این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سه سوکور در سال 1394 بر روی 99 نفر از زنان یایسه مراجعه کننده به مرکز سنجش تراکم استخوان انجام شد. افراد به طور تصادفی به سه گروه دریافت عصاره گیاه پنج انگشت، قرص مریم گلی و پلاسبو تقسیم شدند و مداخله به مدت 3 ماه انجام شد. آزمایشات مربوط به فاکتورهای استیوژنیک (آلکالین فسفاتاز، استیوکلسین، تلوپپتید- c (CTx)، قبل و بعد از مداخله انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کای اسکویر، تحلیل واریانس، تی جفتی و تعقیبی LSD انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

 میانگین آلکالین فسفاتاز، استیوکلسین و تلوپپتید-c بعد از مداخله در مقایسه با قبل از مداخله در گروه مریم گلی و پنج انگشت کاهش داشت (001/0>p). بر اساس نتایج آزمون تعقیبی LSD، تفاوت میانگین نمره آلکالین فسفاتاز (05/0>p)، استیوکلسین و تلوپپتید-c بین گروه پنج انگشت و مریم گلی با گروه کنترل بعد از مداخله تفاوت آماری معنا داری داشت (05/0>p)، ولی تفاوت میانگین نمره تلوپپتید-c بین گروه پنج انگشت و مریم گلی بعد از مداخله از لحاظ آماری معنادار نبود (118/0=p).

نتیجه گیری

 عصاره گیاه پنج انگشت و مریم گلی پس از مداخله در کاهش برخی فاکتورهای استیوژنیک نظیر آلکالین فسفاتاز، استیوکلسین و تلوپپتید-c موثر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!