تحلیل ساختاری روابط رهبری کوانتومی و نگهداشت نیروی انسانی با نقش میانجی اعتماد سازمانی در نظام سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه نظریه کوانتوم علاوه بر کاربری در علم فیزیک در رهبری و مدیریت در سازمان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لذا هدف این پژوهش تحلیل ساختاری روابط رهبری کوانتومی و نگهداشت نیروی انسانی با نقش میانجی اعتماد سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی بود.

روش کار

روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری نیز کلیه کارکنان درمانی- ستادی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به تعداد 23000 تن بود که با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری این پژوهش 384 تن به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس رهبری کوانتومی" (Quantum Leadership Scale)، "پرسشنامه نگهداشت نیروی انسانی" (Manpower Maintenance Questionnaire) و "پرسشنامه اعتماد سازمانی" (Organizational Trust Questionnaire) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا و روایی صوری به روش کیفی و روایی همگرا، روایی واگرا بررسی و تایید شد. پایایی ابزارها به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ و ضرایب پایایی ترکیبی اندازه گیری شد. جهت تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس 24 و لیزرل 8 استفاده شد.

یافته ها

بین رهبری کوانتومی و نگهداشت نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (ضریب مسیر 18/0). همبستگی بین رهبری کوانتومی و اعتماد سازمانی مثبت و معنادار است (ضریب مسیر 85/0). همبستگی بین اعتماد سازمانی و نگهداشت نیروی انسانی مثبت و معنا دار است (ضریب مسیر 81/0) و در نهایت بین رهبری کوانتومی و نگهداشت نیروی انسانی با میانجی گری اعتماد سازمانی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (ضریب مسیر 69/0)

نتیجه گیری

اعتماد سازمانی می تواند با عنوان نقش میانجی، میزان همبستگی رهبری کوانتومی و نگهداشت نیروی انسانی را افزایش دهد. پیشنهاد می شود اصول رهبری کوانتومی به مدیران و سرپرستان دانشگاه در تمام رده های مدیریتی، آموزش داده شود تا بدین طریق زمینه افزایش اعتماد سازمانی و به تبع آن نگهداشت نیروی انسانی فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!