ناحیه قاعده ای جانبی آمیگدال نقش مهمی در حافظه مرتبط با نشانه های بصری و اثرات پس از مصرف ترجیح غذایی در موش های صحرایی دارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هسته قاعده ای جانبی آمیگدال (BLA) نقش مهمی در رفتار یادگیری مرتبط با غذا دارد. با رویکردی جدید، به ارزیابی نقش BLA در ترجیح غذایی و حافظه مرتبط با نشانه های بصری مربوط به غذا پرداختیم. 32 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با وزن 250-200 گرم مورد استفاده قرار گرفت. تخریب الکتریکی BLA با عبور جریان 1/5 میلی آمپر به مدت 7 ثانیه انجام شد. رفتارهای مرتبط با غذا و ترجیح غذایی با استفاده از دستگاه خودکار ارزیابی گشت. نشانه های بصری هندسی نیز ساخته شد. موش های صحرایی محروم از غذا در 6 مرحله متوالی با وعده های غذایی متفاوت (گندم، گندم+شکر، آرد سفید و بیسکوییت) مواجه شدند. تعداد دفعات مراجعه، مدت زمان سپری شده در هر ناحیه و درگاه، مسافت پیموده شده در هر مراجعه و میزان کل غذای مصرفی مورد ارزیابی قرار گرفت. تغییرات بیان c-Fos در هیپوکامپ نیز با استفاده از روش وسترن بلات تعیین گشت. گروه کنترل و شم، بیشترین و کمترین ترجیح را به ترتیب به بیسکوییت و آرد سفید نشان دادند. موش های دارای ضایعه BLA منحنی ترجیحی تغییر یافته ای را به نمایش گذاشتند. در گروه شم، افرایش میزان مصرف غذا با افزایش تعداد دفعات مراجعه به هر ناحیه و درگاه و افزایش مدت زمان سپری شده در ارتباط بود. علاوه بر این، کاهش بیان c-Fos در هیپوکامپ در گروه ضایعه BLA مشاهده شد. روی هم رفته، هسته قاعده ای جانبی آمیگدال نقش مهمی در حافظه مرتبط با نشانه های بصری غذا و ترجیح غذاهای پرکالری و شیرین دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
58 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!