الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تنها تکیه به نوآوری های سنتی با مرزهای بسته، برای آموزش علوم پزشکی کافی نیست و نوآوری باز روش های نوین مدیریتی را می طلبد. هدف این مطالعه، ارایه الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.

روش ها

این پژوهش آمیخته، ابتدا در مرحله کیفی با مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام شد. سپس با تحلیل محتوای مصاحبه ها، مولفه های مدیریت نوآوری بازشناسایی و بر این اساس، پرسشنامه 35 گویه ای طراحی شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، به منظور تعیین وضعیت مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی توسط 185تن از اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t تک نمونه ای تحلیل شدند.

یافته ها

در مرحله کیفی پژوهش، شش مولفه مدیریت دانش، مدیریت راهبردی، مدیریت تغییر در ساختار و فرهنگ سازمانی، مدیریت عوامل محیطی، شبکه سازی و مدیریت قوانین مالکیت فکری شناسایی و بر این اساس، الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. یافته های کمی پژوهش نشان داد که تنها مولفه های مدیریت راهبردی و مدیریت عوامل محیطی به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 0/7±3/1 و 0/9±3/06 اندکی بیش از حد متوسط (3) بوده و سایر مولفه ها پایین تر از حد متوسط برآورد شدند.

نتیجه گیری

مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در اکثر مولفه های شناسایی شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده که توجه جدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به موضوع مدیریت نوآوری های آموزشی براساس الگوی باز طلب می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2379330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!