بررسی تاثیر استایرن بوتادین استایرن بر روی خصوصیات پلی استایرن انبساطی و شبیه سازی داده های آزمایشگاهی با شبکه های عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پلی استایرن انبساطی کاربرد گسترده ای دارد این پلیمر به روش پلیمریزاسیون رادیکالی تهیه می شود. این ماده در صنایع بسته بندی و عایق کاری کاربرد فراوانی دارد. بعضی از ویژگی های این پلیمر از جمله استحکام مکانیکی پایین آن باعث شده تا کاربرد آن محدود شود. با اضافه کردن بعضی از مواد می توان ویژگی های این پلیمر را بهبود داد. استایرن بوتادین استایرن از جمله موادی هستند که با اضافه کردن آن بر پلی استایرن انبساطی می توان کیفیت پلیمر را بهبود داد. در این مقاله پلی استایرن انبساطی حاوی درصد های مختلف استایرن بوتادین استایرن (0، 01/0، 02/0و03/0) در درصد تبدیل های مختلف پلی استایرن انبساطی (60/0، 63/0، 66/0و 69/0 درصد) تهیه شده است. تست های مختلفی از جمله آزمون ضربه، شاخص جریان مذاب، سنجش میزان نرمی پلیمر، استحکام کشش در نقطه شکست،  K-value، سنجش میزان سختی پلیمر، میزان ازدیات طول تا نقطه شکست بر روی پلیمر تولیدی انجام یافته است. داده های به دست آمده از آزمایشات با شبکه های عصبی مصنوعی MLP شبیه سازی شده است و نتایج شبیه سازی بخوبی داده های آزمایشگاهی را پوشش داده است. مطالعه تست ها نشان می دهد که در درصد های ثابت استایرن بوتادین استایرن در پلی استایرن انبساطی، با افزایش درصد تبدیل پلی استایرن انبساطی به غیر از تست شاخص جریان مذاب (که پایین بودن آن نشان از کیفیت بالای پلیمر است)، مقدار عددی بقیه تست ها افزایش یافته است. افزایش درصد استایرن بوتادین استایرن در پلی استایرن انبساطی، در درصد تبدیل های ثابت پلی استایرن انبساطی ویژگی های پلیمر را بهبود بخشیده است. در ضمن نتایج شبیه سازی نشان می دهد که داده های آزمایشگاهی به خوبی نتایج شبیه سازی را پوشش می دهد. به کمک نتایج بدست آمده از شبیه سازی می توان در نقاطی که آزمایش انجام نشده با نتایج شبیه سازی داده های مربوط به دست های را پیشگویی کرد.افزودن استایرن بوتادین استایرن در درصدهای مختلف بر پلی استایرن انبساطی در درصد تبدیلهای مختلف جهت افزایش خواص پلی استایرن برای اولین بار در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج داده های آزمایشگاهی جهت پیشگویی در نقاطی که آزمایش صورت نگرفته با کمک شبکه های عصبی مصنوعی شبیه سازی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!