عناصر سمبولیک در آثار غلامحسین ساعدی و نجیب محفوظ
علل گرایش نویسندگان به استفاده از سمبلها بنابر شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی متفاوت است. در آثار غلامحسین ساعدی و نجیب محفوظ، به دلیل شباهت موقعیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، عمدتا سمبلها ماهیت یکسانی دارند و میتوان آنها را ذیل عناوینی مانند: مکان، زمان، حیوان، شخصیت (اسامی شخصیتها)، اساطیر، عدد، موجودات فراواقعی، عناصر طبیعی و اشیاء دستهبندی کرد. در نوشتار حاضر با توجه به انواع سمبلهای به کار رفته در آثار ساعدی و محفوظ به این مساله پاسخ داده خواهد شد که «آیا عناصر سمبولیک یکسان در آثار ساعدی و محفوظ مدلولهای یکسانی نیز دارند؟» و «این شباهتها یا تفاوتها در چه مواردی و بیشتر در کدام نوع از عناصر سمبولیک وجود دارند؟». برای این منظور ابتدا مکتب سمبولیسم معرفی و سپس نمادهای موجود در آثار ساعدی و محفوظ را ذیل انواع مختلف آن تحلیل خواهد شد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.