تعیین باقیمانده آفت کش های ارگانوکلره در شیر خام مراکز جمع آوری شیر در شهر ارومیه در سال 99

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 شیر یکی از مهمترین اجزای غذایی انسان به حساب می آید. استفاده مداوم از سموم دفع آفات در دهه های اخیر منجر به آلودگی خاک، آب، هوا و شیر و ایجاد نگرانی عمومی در جامعه شده است. مواجهه طولانی مدت با باقیمانده سموم دفع آفات در زنجیره غذایی می تواند مضر باشد، بنابراین نیاز به کنترل شرایط زیست محیطی در راستای ارتقاء شیوه های فرآوری غذای سالم و پایدار وجود دارد.

روش بررسی

در این تحقیق 30 نمونه شیر خام گاو در مهر ماه سال 1399 به طور تصادفی از مراکز جمع آوری شیر خام در شهر ارومیه جمع آوری و جهت سنجش باقیمانده سموم با دستگاه گاز کروماتوگرافی با طیف سنجی جرمی GC-MS)) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

ترکیبات ارگانوکلره در برخی نمونه های شیرگاو خام شناسایی شدند .بالاترین میزان باقیمانده این سموم مربوط به سم لیندان (γ- HCH) با دامنه mg/kg 0/6 - 0/3 در 5 نمونه شیر بود. تعداد 15 نمونه از 30 نمونه مورد سنجش حاوی باقیمانده سم آترازین با دامنه  mg/kg1/33- 0/8 و 13 نمونه نیز دارای سم آلاکلر با دامنه   mg/kg0/5 - 0/35 بودند. سموم در تمام نمونه های شیر آلوده در مقادیر بیشتر از مرز بیشینه آفت کش (MRL) طبق مقادیر ذکر شده توسط اتحادیه اروپا وجود داشتند.

نتیجه گیری

بررسی حاضر نشان داد که باقیمانده سموم ارگانوکلره آلاکلر، آترازین و لیندان از مقدار MRL طبق بیانیه اتحادیه اروپا (EC) بیشتر بود. همچنین این مطالعه کاهش استفاده از آفت کش های ارگانوکلره هپتاکلر، آلدرین و ایزومرهای هگزاکلروسیکلوهگزان (HCH) از نوع α،β ، γ را منعکس می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!