ارزیابی کیفیت خدمات بوستان های شهری تهران و رتبه بندی آنها با استفاده از روش تحلیل رابطه ای خاکستری: مطالعه موردی منطقه 17

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از وظایف عمده ی شهرداری ها حل مسایل زیست محیطی و تبدیل محیط شهری به محیط سالم و قابل زیست برای ساکنان آن است. در بخش اول این پژوهش با استفاده از مدل سروکوال، کیفیت خدمات فضای سبز با استفاده از 27 گزاره و در پنج بعد بررسی شد. برای تحلیل ابعاد کیفیت خدمات از آزمون ویلکاکسون استفاده شد. با توجه به نتایج این آزمون، بین اهمیت عوامل موثر بر کیفیت فضای سبز از نظر شهروندان و رضایت مندی آن ها از این عوامل تفاوت معنی دار وجود دارد. بررسی نتایج نشان می دهد کمترین میزان رضایت مربوط به کیوسک های مطبوعات، بوفه ها، سرویس های بهداشتی، رختکن لباس ورزشی، امکانات نورپردازی، غرفه های ارایه محصولات فرهنگی و امنیت بوستان ها است. رضایت بیشتر شهروندان از این طریق قابل تامین است. در بخش دوم تحقیق، ابتدا بوستان های منطقه ازنظر دو جنبه ظاهر فیزیکی بوستان و عملیات نگهداری بوستان مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش تحلیل رابطه ای خاکستری (GRA)، رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که بوستان های ابوذر، جهاد و زمزم دارای بالاترین رتبه و بوستان های میخک، آفتاب و جوانان دارای پایین ترین رتبه هستند. در بخش سوم پژوهش، چگونگی بهره برداری شهروندان از بوستان های منطقه شامل انگیزه، احساس، تعداد دفعات، زمان و مدت مراجعه موردمطالعه قرار گرفت. در کنار طبیعت بودن مهم ترین انگیزه و فراموشی مشکلات و احساس راحتی مهم ترین احساسات شهروندان شهروندان منطقه از مراجعه به بوستان ها است. از طرف دیگر احساس تعلق به خود و آزادی کمترین درصد از احساسات شهروندان را به خود اختصاص داده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2381180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!