تصویرپردازی هنری نکوهش دنیا و دنیا طلبان در نهج البلاغه براساس نظریه ادبی سید قطب (بررسی موردی خطبه 113)
تصویرپردازی هنری به عنوان یکی از تکنیک های زیر مجموعه بلاغت جدید، امروزه در تحلیل متون ادبی قدیم و جدید به کار می رود. سیدقطب از نویسندگان معاصر برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» تصویرهای برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار داده است. از آن جا که تصویرپردازی و ترسیم زنده و گویای حقایق و مفاهیم، یکی از ویژگی های اساسی خطبه های نهج البلاغه نیز هست، مقاله حاضر با هدف تطبیق نظریه سید قطب در باب تصویر پردازی هنری، به روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری نکوهش دنیا و دنیاطلبان را در خطبه 113 استخراج و تحلیل کرده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تخییل حسی از راه تشخیص، تجسیم، هماهنگی هنری و توصیف از عناصر تصویرپردازی هنری پرکاربرد در صحنه های مورد مطالعه است و این عناصر به زیبایی جنبه های نکوهیده دنیا و دنیاطلبان را برای مخاطبان ترسیم می نماید.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.