کشت میکسوتروف (Arthrospira platensis) و مقایسه اثرات افزودن منابع کربنی مختلف به محیط کشت در تولید زیتوده و محتوای فیکوبیلی پروتئین ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میکروجلبک اسپیرولینا (Arthrospira platensis) حاوی متابولیت های ارزشمندی مانند پروتیین ها، ترکیبات آنتی اکسیدان، لیپیدها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و به عنوان غذای انسان، جانوران و نوعی غذا دارو مورد استفاده قرار می گیرد. ثابت شده است که تغییرات فیزیولوژیک در جلبک به شرایط محیطی در حین رشد بستگی دارد. مطالعه حاضر اثر افزودن منابع کربنی مختلف را بر تولید زی توده و محتوای ترکیبات درون سلولی با تمرکز بر تولید فیکوبیلی پروتیین ها سنجیده است و افزودن منبع کربن به محیط کشت بصورت روزانه (مشابه غذادهی روزانه) صورت گرفت تا همواره غلظت یکسانی از مواد کربنی در اختیار ارگانیسم ها قرار داشته باشد. بدین منظور قند سدیم استات در سه غلظت 25، 50 و 75 میلی گرم بر لیتر و قند گلیسرول با غلظت های 0/5 و 1 سی سی به صورت روزانه به محیط کشت اضافه گردید. نتایج نشان داد که افزودن قند سدیم استات در هر مقدار می تواند جلبک را به سمت تولید زی توده بیشتر سوق دهد و اثر معناداری در افزایش تولید فیکوسیانین درون سلول جلبکی داشته باشد (P≤0.05). به این ترتیب همبستگی معنادار مثبتی بین مقادیر سدیم استات و تولید زی توده جلبکی و مقدار فیکوسیانین مشاهده گردید. قند گلیسرول اما بیشتر بصورت اثرگذاری بر تولید زیتوده عمل می کند و به نظر می رسد که تاثیر مثبتی در افزایش وزن زی توده دارد و تاثیر آن بر تولید رنگدانه های فیکوبیلی پروتیینی نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2381970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!