بررسی اعتقاد به مصرف دارو و تبعیت دارویی و عوامل همراه آن در بیماران مزمن بستری در بیمارستان شهید مدرس ساوه در سال 99-1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عقاید بیماران در مورد دارو می تواند بر تبعیت آنان از مصرف دارو موثر باشد. این تحقیق با هدف تعیین اعتقاد به مصرف دارو و تبعیت دارویی و عوامل همراه آن در بیماران مزمن بستری انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی 268 بیمار مبتلا به بیماری های مزمن در سال های 99-1398 با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری ها داده ها از دو پرسش نامه استاندارد اعتقاد به مصرف دارو (BMQ) و ابزار تبعیت دارویی استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 20 و تحلیل آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0=α تحلیل شدند.

یافته ها: 

میانگین امتیاز اعتقاد به دارو در بعد اعتقاد به مضرات دارو 71/0±53/2، در بعد اعتقاد به فواید دارو 49/0±27/4 و در بعد اعتقاد به تجویز بیش از حد دارو 79/0±27/3 بود. بین هر سه بعد اعتقاد به دارو با تبعیت از مصرف دارو ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0<p). بین مصرف گیاه دارویی و اعتقاد به مضرات دارو ارتباط مستقیم مشاهده شد (05/0<p). همچنین بین جنسیت و تحصیلات دانشگاهی با اعتقاد به فواید دارو ارتباط وجود داشت (05/0<p).

نتیجه گیری: 

اعتقادات برخی از بیماران مزمن نسبت به دارو مناسب نبود و آن ها معتقد بودند داروها مضر هستند و بیش از حد توسط پزشکان تجویز می شوند. همچنین اعتقاد به دارو با تبعیت از مصرف دارو در بیماران مزمن ارتباط داشت. باید بیماران تشویق شوند که نظرات خود را در مورد داروها بیان کنند تا با آگاهی بیشتر از اعتقادات بیمار در مورد داروها و با انجام اقدامات مورد نیاز، اعتقاد بیماران در مورد مصرف دارو و تبعیت دارویی در آن ها را بهبود داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
444 تا 453
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!