تشخیص واریانت های ویروس برونشیت عفونی طیور در بافت های نای، ریه و کلیه طیور گوشتی مبتلا با روش افزوده سازی در زمان واقعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

عامل مهم بروز سویه های جدید ویروس برونشیت عفونی طیور، توان بالقوه زیادی است که ویروس برای تغییرات ژنتیکی دارد. حاصل اغلب این تغییرات ژنتیکی، تفاوت هایی است که در حدت، تمایل بافتی و میزان تکثیر سویه های ویروس در بافت مبتلا مشاهده می شوند.

هدف

این تحقیق به منظور تشخیص واریانت های ویروس برونشیت عفونی طیور در بافت های نای، ریه و کلیه طیور مبتلا صورت گرفت. ارتباط احتمالی هر واریانت با میزان نسبی ویروس در بافت های نای، ریه و کلیه نیز بررسی شد.

روش کار

واریانت ها با روش واکنش زنجیره ای پلی مراز و متعاقب آن تعیین توالی مشخص شدند. از میان نمونه های جمع آوری شده از گله های آلوده در یک فصل (تابستان) از استان های گلستان و مازندران، 9 گله بر اساس واریانت تشخیص داده شده انتخاب شدند به شکلی که برای هر واریانت بتوان از 3 گله مبتلا نمونه گرفت. از هر گله نمونه های بافتی نای، ریه و کلیه از 5 پرنده آلوده مورد آزمایش قرار گرفت. در ضمن میزان نسبی ویروس در بافت های نای، ریه و کلیه برای هر واریانت با روش کمیت سنجی نسبی افزوده سازی در زمان واقعی تعیین و مقایسه شد.

نتایج

بر اساس نتیج توالی یابی سه واریانت ویروس تشخیص داده شد (A, B و C). ویروس های A , B در هر سه بافت مورد مطالعه تشخیص داده شد ولی ویروس C در بافت نای تشخیص داده نشد. ویروس C بیشترین میزان (17.02 ± 5.22) و ویروس A کمترین میزان (5.68 ± 2.4) را در بافت های آلوده نشان دادند. میزان نسبی ویروس در بافت پرندگان مبتلا با واریانت ویروس مرتبط بود.

نتیجه گیری نهایی

 تنوع ژنتیکی سویه های ویروس برونشیت عفونی ارتباط معنی داری با میزان تکثیر ویروس در بافت های نای، ریه و کلیه دارد. یافته های این تحقیق گامی است در جهت کشف ارتباط ژنوتیپ ویروس با حدت و بیماریزایی.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!