بررسی آلودگی میکروبی و میزان خلوص دوازده نوع ادویه طب سنتی ایرانی در سطح شهر تهران در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مسمومیت غذایی ناشی از ادویه‏های توصیه‌شده در طب سنتی پیوسته در سراسر جهان اعلام می‌شود و از این طریق سلامت عمومی جامعه را به‌خطر می‌اندازد. پرسش مهم در این حوزه این است که این محصولات تا چه اندازه دارای آلودگی میکروبی هستند و آیا از نظر مواد خوراکی در محدوده سلامت می‌باشند.

مواد و روش‌ها:

در این تحقیق، راستی‌آزمایی نمونه، آلودگی میکروبی و میزان خلوص 12 نوع ادویه مختلف توصیه‌شده در طب سنتی ایرانی شامل 79 نمونه جمع‌آوری‌شده به‌صورت کاملا تصادفی از نقاط مختلف شهر تهران در سال 1395، به روش‌های خرده‌نگاری و حساسیت آنتی‏بیوتیکی انجام شد که با به‌کارگیری 8 نوع آنتی‏بیوتیک به شکل دیسک و با استفاده از جدول استاندارد NCCLS (National Committee for Clinical Laboratory Standards) صورت گرفت.

یافته‌ها:

نتایج شمارش تعداد کل باکتری‏ها نشان داد که 26 درصد ادویه‏های بسته‌بندی‌شده و 35 درصد نمونه ‏های فله‏ ای، آلودگی بالاتر از حد مجاز داشتند و نمونه ‏های آلوده اغلب شامل باکتری‏های مزوفیل هوازی کوکسی گرم مثبت و باسیل گرم مثبت و مخمر و کپک بودند. همچنین تست‏های تشخیصی و بیوشیمیایی تایید کرد که نمونه‏ها به باسیلوس آنتراسیس و باسیلوس ‌سریوس آلوده نبودند. دو مورد آلودگی مربوط به آسپرژیلوس نایجر در ادویه ‏های آویشن و زیره سیاه و 10 مورد آلودگی مربوط به ریزوپوس در ادویه‏ های زیره سبز، پودر سیر و زردچوبه مشاهده شد. نتایج آنتی‏بیوگرام از نمونه‏ هایی که آلودگی بالاتر از حد مجاز داشتند نشان داد که 12 درصد باکتری‌ها به تتراسایکلین، 94 درصد به پنی‏سیلین، 24 درصد به ونکومایسین، 12 درصد به جنتامایسین، 82 درصد به سفکسیم، 6 درصد به ایمی‏پنم، 35 درصد به سیپروفلوکساسین و 30 درصد به سفازولین مقاومت نشان دادند.
 
نتیجه‌گیری:

بررسی‏ های انجام‌شده نشان دادند با وجودی که نمونه ‏‌‌‌ادویه‌های بررسی‌شده کاملا خالص بودند، درصد قابل‌توجهی آلودگی میکروبی داشتند که این نتایج جهت انجام مطالعات بیشتر قابل‌پیگیری هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
187
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!