رابطه بین بازخورد مدرس با دلزدگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی: تحلیل نقش میانجی ارزش تکلیف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دلزدگی تحصیلی از مشکلات رایج و دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ارزش تکلیف در رابطه بین بازخورد مدرس با دلزدگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی انجام شد.

روش‌ها

در این مطالعه توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاس بهزیستی تحصیلی پیترینن (Pietarinen)، پرسشنامه هیجان‌های پیشرفت پکران (Pekrun)، مقیاس ایرانی بازخورد تکوینی یوسفی افراشته و پرسشنامه خودتنظیمی پنتریچ (Pintrich) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با نرم افزار لیزرل (Lisrel) استفاده شد.

نتایج

نتایج نشان داد ضریب همبستگی بازخورد تکوینی با ارزش تکلیف 54/0، با دلزدگی تحصیلی 38/0- و با بهزیستی تحصیلی 26/0 و ضریب همبستگی ارزش تکلیف با دلزدگی تحصیلی 44/0- و با بهزیستی تحصیلی 33/0 و ضریب همبستگی دلزدگی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی نیز 49/0- بود. نتایج حاصل از تحلیل مسیر بیانگر این بود که بازخورد تکوینی از طریق ارزش تکلیف هم بر دلزدگی و هم بر بهزیستی تحصیلی اثر غیرمستقیم معناداری داشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود سیاست گذاران و برنامه ریزان درسی با ارایه برنامه‌های آموزشی مناسب به مدرسان، فرصت مناسبی را جهت یادگیری نحوه‌ی ارایه بازخورد به یادگیرندگان در اختیار آنان قرار دهند، تا از این طریق موجبات پیشرفت و موفقیت هرچه بیش‌تر دانشجویان و یادگیرندگان فراهم آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
502 تا 511
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!