پوشش زنان (جلباب و خمار) در پرتو اصل کرامت انسانی
قرآن کریم دو واژه «جلابیب» و «خمر» را به عنوان مصداقهای پوشش برای بانوان یاد کرده است. حضور این واژگان در آیات قرآن نشان میدهد جامعه عرب با این پوشش ها بیگانه نبوده و از آنها به عنوان وسیلهای برای پوشش استفاده می کرده است؛ هرچند حجاب آنان بیشتر جنبه فطری داشته است تا اعتقادی. در این مطالعه پوشش زنان و الزامات آن با نظرداشت اصل کرامت، مورد بررسی قرار گرفته است.
مطالعه حاضر از حیث نوع تحقیق، نظری و از حیث روش، توصیفی- تحلیلی است. همچنین شیوه گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانه ای (اسنادی) است که ضمن مراجعه به کتب و مقالات مربوطه، انجام یافته است.
در تمامی مراحل نگارش تحقیق حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
«خمار» پوششی برای سر و موها است که طبق آیه 31 سوره نور خدای تعالی فرمود، به وسیله آن فروج سینه را بپوشانید. دلیل دیگر برای پوشش سر این است که مو، جزیی از زینت زن محسوب میشود و پوشش زینت لازم است، اما به نظر میرسد که «جلباب» نوعی پوشش استحبابی است.
خدای تعالی شان و منزلت والایی برای بانوان قایل است و همه این مقامات و کرامات یک بانو را در حفظ عفاف او میداند. به نظر میرسد اگر حکمی جهت پوشش و حجاب خاص داده شده، در همین راستا از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین آنچه از درجه اهمیت بالاتری نسبت به حجاب برخوردار و نشانه وجود ملکه عفاف است، عدم تبرج در بانوان است. لذا نمیتوان ادعا کرد کسی که پوششی مانند خمار یا جلباب ندارد، عفیف نیست و کرامت ندارد.
حجاب ، جلباب ، خمار ، کرامت انسانی ، کرامت ذاتی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.