کارکرد دفاتر ثبت اسناد رسمی در حوزه اخلاق عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دفاتر ثبت اسناد رسمی از جمله نهادهای موثر در جوامع معاصر هستند که تنظیم روابط افراد و همچنین سازوکارهای معتبر حقوقی و قانونی برای تامین بخش مهمی از ملزومات زندگی اجتماعی را فراهم می‌سازند. با توجه به گستردگی و نفوذ قابل توجه دفاتر ثبت اسناد رسمی بر روابط حقوقی افراد جامعه، پژوهش حاضر به بررسی جایگاه دفاتر اسناد رسمی در حوزه اخلاق عمومی می‌پردازد.

مواد و روش‌ ها

 روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی است؛ بدین معنا که با غور و تفحص در شکل‌گیری، تغییر و تحولات تاریخی و حقوقی ثبت اسناد و املاک به تبیین نقش دفاتر اسناد رسمی در حوزه اخلاقی عمومی پرداخته می‌شود.

ملاحظات اخلاقی

 در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت گردیده است.

یافته‌ ها

نهادهای اجتماعی نظیر دفاتر اسناد رسمی دارای کارکرد موثری در زمینه‌های منفعت و خیر عمومی، خدمات عمومی، قضازدایی از ساحت جامعه، دفاع از حاکمیت قانون و شفافیت و همچنین ارایه خدمات بر مبنای روابط رسمی و بدون تبعیض هستند که از این جهت با اخلاق عمومی نیز پیوندی وثیق می یابند. به عبارتی دیگر در صورت انجام کارکردهای مذکور، دفاتر ثبت اسناد رسمی می‌توانند حوزه های مرتبط اخلاق عمومی جامعه را سامان ببخشند.

نتیجه‌ گیری

دفاتر اسناد رسمی به دلیل اهمیت اسناد مکتوب و رسمی، نقش برجسته ای در کاهش تنازعات، دعاوی و اختلافات قضایی و مآلا تامین امنیت در حوزه اخلاق عمومی، ایفا می‌نمایند. بر این مبنا، بایسته است که دفاتر ثبت اسناد رسمی به حوزه‌های قضایی و حقوقی ورود بیشتری داشته باشند و ضمن قضازدایی از ساحت جامعه، در کنار نهادهای دادگستری، خدمات خود را به اجتماع عرضه کنند. این امر هنگامی که مبتنی بر ارایه و پذیرش اسناد رسمی برای حل و فصل دعاوی و اختلافات است، می‌تواند کمک شایانی به حل مشکلات قبل از رجوع به نهادهای قضایی در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2387579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!